IJs op Antarctica verdwijnt steeds sneller

Nieuws - 14 juni 2018 - Webredactie Communication

Door het verdwijnen van landijs op Antarctica is de zeespiegel sinds 1992 met 7,6 mm gestegen. Veertig procent van die stijging (3,0 mm) gebeurde in de laatste vijf jaar. Deze conclusies komen uit een omvangrijke wetenschappelijke studie, met deelname van de TU Delft, die op donderdag 14 juni is gepubliceerd in Nature.

0,6 mm per jaar

Het onderzoek, geleid door de University of Leeds en NASA, laat zien dat Antarctica vóór 2012  gestaag 76 miljard ton ijs per jaar verloor, wat leidde tot een jaarlijkse zeespiegelstijging van 0,2 mm. Sindsdien is er echter een scherpe toename: tussen 2012 en 2017 verloor het continent 219 miljard ton ijs per jaar (corresponderend met 0,6 mm zeespiegelstijging per jaar).

Spleten in de Pine Island gletsjer waar deze los komt van het vaste land van Antarctica (Credit I. Joughin, University of Washington)

Delftse bijdrage

Onderzoekers van de TU Delft hebben een wezenlijke bijdrage geleverd aan het artikel; dit via massaberekeningen uit de GRACE-satellietdata en via postglaciale opheffingsmodellen. Volgens de Delftenaren laat het artikel in Nature zien dat er een betere consistentie bereikt wordt tussen meetgegevens en modellen over Antarctica. Daarmee wordt de bijdrage aan zeespiegel-verandering beter gekwantificeerd.

Sneller

Professor Shepherd van de University of Leeds: ‘Volgens onze analyse is er een sterke stijging van ijsverliezen in het afgelopen decennium in Antarctica. Dit zorgt voor de snelste zeespiegelstijging in de afgelopen 25 jaar.’

Meer informatie

Mass balance of the Antarctic Ice Sheet from 1992 to 2017, The IMBIE team, Naturevolume 558, pages 219–222 (2018)