Ionica Smeets Alumnus van het Jaar 2018 van de TU Delft

Nieuws - 30 mei 2018 - Webredactie Communication

Wiskundige en Hoogleraar Wetenschapscommunicatie Ionica Smeets is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2018. Dat besloot de jury bestaande uit Tim van der Hagen (voorzitter College van Bestuur TU Delft) en Michael Wisbrun (voorzitter Universiteitsfonds Delft), op voordracht van de Delftse faculteit EWI waar Ionica Smeets in 2005 afstudeerde in de Technische Wiskunde. De universiteit heeft grote waardering voor de toegankelijke, effectieve en vaak geestige manier waarop Ionica Smeets zich inzet om de kloof tussen wetenschap en maatschappij te verkleinen.

Toegankelijk

Ionica Smeets is geboren in 1979 en studeerde in 2005 cum laude af aan de TU Delft. Ze promoveerde in 2010 aan de Universiteit Leiden. Daar is ze sinds 2015 hoogleraar wetenschapscommunicatie. Volgens de faculteit EWI dicht prof.dr.ir. Ionica Smeets als hoogleraar wetenschapscommunicatie, de kloof tussen experts en algemeen publiek. Als wiskundige en zelfstandig wetenschapsjournalist belicht ze de rol van wiskunde in de samenleving. Ze doet dit op een bijzonder toegankelijke en geestige manier, waarbij ze volop gebruik maakt van moderne sociale media.

Hiernaast geeft ze door het hele land lezingen en schrijft ze een column in de Volkskrant en populair wetenschappelijke boeken. In het televisieprogramma Eureka zocht Ionica Smeets samen met Sofie van den Enk naar wiskundige antwoorden op grote vragen. Als vrouwelijk wetenschapper is ze bovendien een rolmodel voor studenten en onderzoekers, vooral in de bèta- en technische wetenschappen.

Trots

De uitreiking vindt plaats op donderdag 7 juni, op de TU Delft for Life | Xperience Day. Ionica Smeets houdt op die dag tevens een presentatie over hoe ingenieurs effectiever kunnen communiceren. De dag is onderdeel van het International Festival of Technology 2018 (IFoT, 6 tot 8 juni) en wordt speciaal voor TU Delft alumni en de relaties van het Universiteitsfonds Delft georganiseerd.

De TU Delft is zeer trots op haar alumni. Het Universiteitsfonds Delft reikt daarom sinds 2011 de prijs ‘Alumnus van het Jaar’ uit en wil hiermee aankomende en huidige generaties studenten inspireren hun grenzen te verleggen en een bijdrage te leveren aan een betere wereld.

De winnaars krijgen een plaquette op de Alumni Walk of Fame in het Mekelpark. Vorig jaar werd Bart Reijnen, Chief Executive Officer van de Satair Group, Alumnus van het Jaar. Eerder viel de eer te beurt aan Ronald Prins (2016), Adrian van Hooydonk (2014), Daan Bruggink (2013), Rinske Geerlings (2012) en Arnoud Greidanus (2011).

Foto credits: Ype Driessen