Mark van Loosdrecht ontvangt prestigieuze Stockholm Water Prize

Nieuws - 29 augustus 2018 - Webredactie Communication

Vandaag, tijdens World Water Week, ontvangen Mark van Loosdrecht (TU Delft) en Bruce Rittmann (Arizona State University) de prestigieuze Stockholm Water Prize. De World Water Week is een grootschalige internationale conferentie waar ruim 3300 deelnemers uit meer dan 130 landen op af komen. Dit jaar is het thema ‘water, ecosystemen en menselijke ontwikkeling’.

Van Loosdrecht en Rittmann krijgen de Stockholm Water Prize voor hun op microben gebaseerde processen voor afvalwaterzuivering. Hun vooruitstrevende onderzoek, en de daaruit voortvloeiende innovaties, hebben geleid tot vermindering van kosten en energieverbruik in afvalwaterbehandeling, maar ook tot het terugwinnen van stoffen daaruit.

2018 Stockholm Water Prize announcement

Stockholm Water Prize

De Stockholm Water Prize wordt jaarlijks uitgereikt door het Stockholm International Water Institute (SIWI) en de  Royal Swedish Academy of Sciences aan een person of organisatie voor uitmuntende water-gerelateerde verdiensten’. De Zweeds kroonprinses Victoria zal de prijs namens koning Karel XVI Gustaaf van Zweden – beschermheer van de Stockholm Water Prize - overhandigen tijdens de Wereldwaterweek in Stockholm op 29 augustus.

Mark van Loosdrecht

Prof. dr. M.C.M. (Mark) van Loosdrecht (1959) is hoogleraar Milieubiotechnologie en Waterzuivering aan de TU Delft. Hij bestudeert en beïnvloedt de eigenschappen van micro-organismen en microbiële gemeenschappen in technische systemen. Hij combineert onderzoek en ingenieurschap in het ontwikkelen van technologieën. Zijn onderzoek naar het gedrag van bacteriën onder dynamische condities zorgt voor nieuwe manieren om water te zuiveren of waardevolle stoffen te maken uit afvalmateriaal.