Met Superhuman Sports van de bank af

Nieuws - 02 juli 2018 - Webredactie Communication


Op de Superhuman Sports Design Challenge
worden nieuwe combinaties gemaakt van fysieke spellen met technologie uit computergames. Het doel is om hiermee mensen aan te zetten tot meer bewegen. Diverse games zijn te zien op woensdag 4 juli aan de TU Delft.

Mixed reality

Mensen van de bank af krijgen en actief laten sporten. Dat is een van de doelen van onderzoeker Stephan Lukosch van de TU Delft. Hij doet dit op een bijzondere manier: door sporten/spellen te combineren met de technologie van computergames: mixed reality. Hierdoor ontstaan nieuwe, gecombineerde sporten en spellen, zoals ook bekend van bijvoorbeeld de Nintendo Wii.
‘We mikken vooral op mensen die fysiek niet zo actief zijn maar die wel erg van computerspellen houden’, zegt Lukosch. ‘Daar liggen kansen om mensen meer te laten bewegen. We baseren ons op bestaande sporten en brengen daar variatie in aan. Veel van de spellen zijn nu bijvoorbeeld gebaseerd op trefbal, omdat de technologie daar al erg geschikt voor is.’
Het jonge onderzoeksveld, inmiddels bekend als Superhuman Sports, houdt zich dus bezig met  activiteiten die technologie gebruiken om de menselijke mogelijkheden vergroten, fysieke vaardigheden en inspanning vergen en die een competitie-element in zich hebben.


Design Challenge
De Superhuman Sports Design Challenge in Delft is het eerste internationale symposium over superhuman sports. Het vindt plaats aan de TU Delft van maandag 2 tot en met woensdag 4 juli en wordt georganiseerd in samenwerking met de International Superhuman Sports Society.
‘De deelnemers aan de Design Challenge moeten een superhuman sport ontwerpen die fysieke activiteit en vaardigheden vergt. De superhuman sport moet ook het element van sociale interactie in zich hebben. Een individu of team speelt dus tegen een ander individu of team. De wedstrijd kan plaatsvinden in real-time of delayed en moet mixed reality gebruiken, dus ergens in het spectrum tussen Augmented of Virtual Reality.’ 


Tokyo 2020
Lukosch kijkt al verder. Het doel is om een jaarlijkse Design Challenge te hebben richting de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo. Japan, zeer actief op dit terrein, wil daar graag uitpakken met dit onderwerp. De Japanner Masahiko Inami, een van de oprichters van de Super Human Sport Society,  is daarom ook in Delft tijdens de Superhuman Sports Design Challenge. 

Demo’s

Het evenement start op maandag 2 juli voor genodigden. Het meest in het oog springend zijn de demonstraties van de ontwikkelde spellen op woensdag 4 juli in de Aula van de TU Delft, die open staan voor het publiek en de pers. Er zijn dan negen nieuwe spellen te zien. Drie van die negen zijn ontwikkeld door Delftse studentengroepen, die alle drie werken met de hololens-technologie. Delftse voorbeelden zijn VRabl: een soort trefbal met virtuele konijnen, die omver gekegeld kunnen worden maar ook gelokt met virtuele worteltjes; STAR, waarbij je moet zien te overleven op een lavaveld op Hawaii en League of Lasers. En uiteraard diverse spellen uit Japan.

Contact

Afgevaardigden van de media die interesse hebben om aanwezig te zijn bij de demo’s op woensdag 4 juli kunnen zich aanmelden bij Claire Hallewas (persvoorlichter TU Delft), c.r.hallewas@tudelft.nl , +31 (0)6 40953085.