Nuon Solar Team onthult ’s werelds slimste zonneauto op ‘Zuid-Afrikaanse’ safari

Nieuws - 25 juli 2018 - Webredactie Communication

Het Nuon Solar Team van de TU Delft presenteerde op dinsdag 24 juli Nuna9S, de nieuwe, intelligente zonneauto die in september deelneemt aan de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. In Safaripark Beekse Bergen testte het team een speciaal ontwikkelde eigen radar waarmee de zonnewagen zich aan kan passen aan de verschillende omstandigheden waarmee zij in Zuid-Afrika te maken krijgt.

Wie Zuid-Afrika zegt, zegt immers niet alleen gebergte en valleien, grasland en woestijn, moderne snelwegen en stoffige, onverharde wegen, maar ook wilde dieren. Door al deze verschillende condities staat de Nuna9S voor grote uitdagingen. Om die het hoofd te bieden, werkten de studenten afgelopen maanden aan ’s werelds slimste zonneauto, Nuna9S. Door een innovatieve radar past de auto zijn rijgedrag aan zijn omgeving aan om zo veilig en duurzaam mogelijk te rijden. Het herkennen van auto’s, motorrijders en hellingen is al uitgebreid getest. Ook kan Nuna9S door middel van routedata vooruitkijken naar heuvels op de route en haar vermogen en snelheid daarop aanpassen. Zo kan deze intelligente zonneauto van de TU Delft zo energiezuinig mogelijk door de Zuid-Afrikaanse berglandschappen rijden.

Laatste check

Voordat de studenten van de TU Delft hun innovatieve radar inbouwen in de nieuwste zonneauto Nuna9S, wordt zij eerst zorgvuldig getest op een van hun voorgaande auto's. Als laatste check testten de studenten dinsdag 24 juli in Safaripark Beekse Bergen hoe de radar reageert op dieren die ze in Zuid-Afrika kunnen tegenkomen. Na deze finale test kon dit laatste en belangrijkste onderdeel van Nuna9S worden ingebouwd in de auto.

Voordat de radar werd ingebouwd ín Nuna9S, werd deze getest op de voorgaande zonneauto te midden van Zuid-Afrikaanse dieren. De radar is gemonteerd op de neus van de auto. Credit: Jan Willem de Venster.

Jan Terlouw plaatst radar

De bekende oud-politicus, schrijver en ambassadeur van het Nuon Solar Team, Jan Terlouw, bracht speciaal voor de gelegenheid symbolisch de radar in de nieuwe auto aan en sprak enkele woorden over het belang van duurzaamheid, innovatie en ambities van jongere generaties. Terlouw is fervent pleitbezorger van een duurzame samenleving.

Jan Terlouw plaatst de radar in de neus van de Nuna9S. Hiermee is de zonneauto klaar voor de Sasol Solar Challenge. Credit: Jan Willem de Venster.

Sasol Solar Challenge

Het Nuon Solar Team van de TU Delft gaat 22 t/m 29 september 2018 meedoen aan de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Daarbij zal het team niet alleen laten zien hoe je zonder gebruik van fossiele brandstoffen kunt rijden, maar ook hoe auto’s zuiniger en veiliger kunnen worden. De race voert in acht dagen over een afstand van ruim 4.500 km van Pretoria naar Stellenbosch.

Ga voor meer informatie naar: https://www.nuonsolarteam.nl