Robotisch 3D-geprinte chaise longue verandert in een bed

Nieuws - 14 november 2018 - Webredactie Communication

Een robotisch 3D-geprinte chaise longue die vervormbaar is tot een bed (en weer terug). Deze creatie van onderzoekers van de TU Delft is te zien in het Delftse Science Centre. De onderzoekers verwachten dat dit soort vervormbare materialen in de toekomst breder toepasbaar worden in de bouw en (binnenhuis)architectuur.

Chaise

Zaken als 3D-printen, variabele stijfheid en vervormbare structuren zijn nog relatief nieuw, maar onderzoekers van de TU Delft houden zich nu al bezig met voorwerpen die zich kunnen aanpassen en veranderen, afhankelijk van de wensen van de gebruiker. Je zou dit ‘4D’ kunnen noemen. Meer specifiek hebben onderzoeker Arwin Hidding en zijn begeleider associate professor Henriette Bier, zich gericht op het ontwerp van een  innovatieve chaise longue. Het team van de vakgroep Robotic Building (faculteit Bouwkunde) heeft een 3D-geprinte chaise longue gemaakt die kan veranderen van een stoel in een bed. Of de persoon nu ligt of zit, de druk van het gewicht zorgt ervoor dat de chaise longue van vorm kan veranderen.

Vorm

Variabele stijfheid wordt in dit project gebruikt om multifunctionaliteit te realiseren. Het ontwerp is gericht op ondersteuning van een gemiddeld persoon, waarbij het shape-change mechanism wordt geactiveerd door het gewicht op de achterkant van de stoel. De verandering van vorm wordt gerealiseerd door de combinatie van  variatie in materiaalverdeling en het gebruik van zogenoemde thermoplastische elastomeren (TPE). Als dit materiaal boven zijn smeltpunt komt, kan het in een andere vorm worden gebracht zonder dat het zijn elasticiteit verliest. Door de TPE kan de vorm van de chaise longue ook weer worden teruggebracht in de oorspronkelijke harde structuur.

Als je er op de achterkant van de stoel drukt, wordt het vervormd tot het weer harder wordt. Het ontwerp en de berekeningen zijn nu nog gebaseerd op een gemiddeld persoon, maar dit is aan te passen. De stoel biedt de gebruiker precies wat hij wil op dat moment. Of de gebruiker nu wil zitten of wil gaan liggen, als hij tegen de achterkant leunt activeert hij de verandering van vorm.

Variable Stiffness

Beginpunt

Met het concept ‘4D-printen’ kunnen ontwerpers op een andere manier nadenken over veel objecten, waaronder meubels. De chaise longue is bedoeld als een beginpunt van een bredere ontwikkeling. De principes zouden ook kunnen worden toegepast in (binnenhuis)architectuur en in het bouwproces.

De stoel is van 12 tot 16 november te zien in het Science Centre in Delft, tijdens de tentoonstelling over adaptive prototypes. De chaise longue was eind oktober ook al aanwezig op de Dutch Design Week. Het project is gefinancierd door 4TU Bouw. Bij het project waren naast de TU Delft, de TU Eindhoven en École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) de bedrijven 3D Robot Printing BV en Dutch Growth Factory betrokken. De chaise longue is 3D-geprint bij 3D-RobotPrinting in Rotterdam.