Studenten uit Delft en Amsterdam testen hightech ligfiets op F-16 landingsbaan

Nieuws - 06 augustus 2018 - Webredactie Communication

Het Human Power Team, een studentenproject van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam, heeft op zondag 5 augustus hun nieuwe aerodynamische ligfiets getest: de VeloX 8. Op de landingsbaan van Vliegbasis Woensdrecht, waar normaal gesproken F-16’s opstijgen, behaalden Jennifer Breet en Lieke de Cock een snelheid van 74 km/u. Het uiteindelijke doel is om in september, in de Nevadawoestijn, het wereldrecord van 121,8 km/u te verbreken.

Stephanie Wiechers, teammanager van het Human Power Team en student Lucht- & Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft: “We zijn enorm trots dat we 74 km per uur hebben gefietst. Dit is veelbelovend voor de recordpoging in de Nevadawoestijn waar we een langere weg tot onze beschikking hebben en dus langer de tijd hebben om op topsnelheid te komen. De recordpoging zal niet op zeeniveau plaatsvinden, waardoor de luchtdichtheid en luchtweerstand kleiner zullen zijn.”

Hightech fiets
Dat zo’n snelheid mogelijk is komt vooral door het gestroomlijnde ontwerp van de VeloX. “Op een gewone fiets word je sterk afgeremd door de wind”, legt Wiechers uit. Het team heeft zich dit jaar dan ook extra ingezet om de luchtweerstand te beperken. “Er is maandenlang gewerkt om de fiets zo aerodynamisch mogelijk en volledig op maat van de atleten te maken. Er is ook veel ruimte bespaard door een nieuw en compact schakelsysteem. Het is de kleinste fiets die we ooit hebben gebouwd. De VeloX vertoont gelijkenissen met de vorm van een kogel en heeft geen raam, want dat is aerodynamisch funest.”

TU Delft - HPT Velox fiets

World Human Powered Speed Challenge
Ieder jaar verzamelen teams van over de hele wereld zich in de Nevadawoestijn voor de World Human Powered Speed Challenge. Dit is dé Formule 1 wedstrijd van de fietswereld. Elk team mag tijdens dit event meerdere pogingen wagen om het wereldrecord te verbreken. De sprintsnelheid wordt gemeten over 200 meter na een 8 kilometer lange, rechte en vlakke weg.

Human Power Team
Het Human Power Team is een studententeam dat sinds 2010 ieder jaar een speciale fiets bouwt met als doel de grenzen van de menselijke potentie te verleggen. “Je fietst niet alleen zo snel dankzij een snelle fiets”, zegt Wiechers. “De fietser is minstens zo belangrijk. Het gaat echt om de combinatie van mens en techniek.” De samenwerking tussen studenten van de opleiding Bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam en de technische studenten van de TU Delft is een belangrijke voorwaarde voor succes.

Foto's door Bas de Meijer

Ga voor meer informatie naar http://www.hptdelft.nl