TU Delft stijgt in THE ranking

Nieuws - 26 september 2018

De TU Delft staat dit jaar op de 58e plaats in de wereldwijde Times Higher Education (THE) Ranking, een stijging van vijf plaatsen. Daarmee is de TU Delft de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit. Universiteitsranglijsten worden veel geraadpleegd door internationale studenten en wetenschappers die in het buitenland willen studeren of werken.

‘Dik compliment’
Tim van der Hagen, Rector Magnificus/Collegevoorzitter van de TU Delft, is blij met deze sterke positie: ‘De TU Delft is uiteraard trots dat ze zowel in de THE ranking als in de in juni verschenen QS ranking dit jaar de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit is. Elke ranking is anders samengesteld en heeft z’n eigen voordelen en beperkingen, maar hoge noteringen in toonaangevende rankings zijn belangrijk voor het aantrekken van internationaal toptalent. Om op hoog niveau onderzoek te doen en onderwijs te geven moeten we talent uit binnen- en buitenland kunnen blijven aantrekken, en daar helpen zulke rankings bij. Daarnaast is het uiteraard ook een dik compliment voor alle medewerkers van de universiteit.’

Reputatie belangrijk
De THE Ranking hoort, samen met de Shanghai ranking en de QS ranking, bij de toonaangevende  ranglijsten in de wereld.  De Times Higher Education ranking wordt sinds 2010 uitgebracht. Sindsdien klom de TU Delft van plaats 151 (2010) naar 58 dit jaar. De THE ranking vergeleek dit jaar meer dan 1250 universiteiten uit 86 landen van over de hele wereld. Daarbij werd naar vijf hoofdonderdelen gekeken: onderzoek (30%), onderwijs (30%), citaties (30%), internationalisering (7.5%) en  inkomen uit de industrie (2.5%). In totaal kijkt THE naar 13 sub-indicatoren. Reputatie is een belangrijke indicator bij de onderdelen onderzoek- en onderwijs. Times Higher Education publiceerde de World Reputation Ranking al in mei; hierin staat de TU Delft wereldwijd op een gedeelde 51-60e plaats, net als in voorgaande jaren.

Kijk voor meer informatie op Times Higher Education Ranking.