Crowdfunding voor 4 inspirerende Delftse projecten

Nieuws - 15 januari 2018

Universiteitsfonds Delft lanceert een crowdfunding platform om bijzondere Delftse projecten aan de TU Delft mogelijk te maken.

Vandaag lanceert TU Delft het crowdfunding platform supporttudelft.nl om impactvolle onderzoeksprojecten en studenteninitiatieven aan de universiteit mogelijk te maken. Middels crowdfunding kan iedereen bijdragen aan het oplossen van een maatschappelijk vraagstuk. Het Universiteitsfonds Delft is initiator en beheert het platform, Evelyne Esveld, directeur: “We willen mensen die de TU Delft graag een warm hart toedragen inspireren en betrekken bij Delftse pareltjes in onderzoek en onderwijs. Met dit platform bieden we iedereen de mogelijkheid om studenten en wetenschappers die met Delftse technologie een maatschappelijke bijdrage willen leveren, hun ambitie waar te maken. De bijzondere projecten laten niet alleen zien waar we goed in zijn, het gaat ook om waar we goed voor zijn.”

“We lanceren onze crowdfunding met vier inspirerende projecten die allen maatschappelijke impact willen bewerkstelligen”, vertelt Jacqueline Leemkuil,  aanspreekpunt en coördinator voor het crowdfunding platform.

Engineers for Refugees
In december 2017 lanceerde het Universiteitsfonds de eerste crowdfundingsactie met ‘Engineers for Refugees’. Dit initiatief maakt het mogelijk dat hoogopgeleide jonge mensen met een verblijfsvergunning  zich de Nederlandse taal en gewoontes snel kunnen eigen maken. Het project heeft inmiddels meer dan 5.000 euro verzameld en ontvangt warme reacties van gevers, zoals: “Super dat de Delftse studenten niet alleen aan hun eigen toekomst denken, maar ook aan die van anderen.”

Maak motorrijden groener!
En neem nu het groene motor project van Nova Electric Racing. Motorrijden kan op een schone manier zonder in te leveren op de prestaties. Maar daar heeft dit 9-koppig studententeam veel batterijen voor nodig. Wel 600! Als je aan hen 8 batterijen doneert krijg je een kettingschakel van de NovaBike 09. De ketting is de verbinding tussen de batterijen en de uiteindelijke prestaties op het circuit. Donateurs zijn een belangrijke schakel binnen dit proces en ontvangen daarom deze ludieke tegenprestatie. De ketting is natuurlijk wel nodig tijdens de races dus zal aan het eind van het jaar beschikbaar zijn.

Gezuiverd water in India
Het derde project is Gezuiverd water in India. Tientallen Indiase, Nederlandse en internationale studenten en promovendi werken de komende tijd samen met de TU Delft aan Water Management en Sanitatie in India. “Dat is twee vliegen in een klap. Want aan de ene kant maakt het toekomstige Indiase ingenieurs bewust van het belang van zuivering en hergebruik van vervuild water en aan de andere kant leren Delftse wetenschappers over de culturele context in India, zodat ze beter kunnen inschatten welke technologische oplossingen aanslaan“, aldus  Dr. Ir. Ralph  Lindeboom van Civiele Techniek en Geowetenschappen (CiTG).

Make us march!
Het enthousiaste studententeam van Project March heeft als missie dwarslaesiepatiënten weer te laten lopen. Zij hebben geld nodig  om de gewrichten van het ondersteunende robotische pak te kunnen doorontwikkelen. Daarom zoeken zij contact met mensen die deze ontwikkeling willen ondersteunen.

Vragen of advies?
Voor vragen en informatie over het crowdfunding platform kunt u contact opnemen met Jacqueline Leemkuil via crowdfunding@tudelft.nl of (015) 278 23 81.

Het Universiteitsfonds Delft ondersteunt de TU Delft door bij te dragen aan onderzoek, onderwijs en talentontwikkeling. Met giften van alumni, medewerkers, particulieren, stichtingen en bedrijven die wetenschap een warm hart toedragen, zet het fonds alles in het werk om studenten en wetenschappers te helpen excelleren en maatschappelijke impact te realiseren. Het Universiteitsfonds Delft is erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).