Flitsende start van project ‘Virtual Referee’

Nieuws - 20 februari 2018

Vinay Balaji is masterstudent aan de faculteit EWI van de TU Delft. Vinay kwam met het idee van de 'Virtual Referee’, een technologie die voetbalscheidsrechters helpt te bepalen of er wel of geen sprake is van buitenspel of van een penalty.

In februari 2018 overhandigde het Universiteitsfonds Delft een cheque ter waarde van € 6000,- aan Vinay en zijn begeleider dr. Marco Zuniga. Dit bedrag werd bijeengebracht met donaties van EWI-alumni aan Vinay’s Virtual Referee-project. Met het geld zal Vinay zijn idee in de praktijk kunnen demonstreren door middel van een proefopstelling.

Vinay reageerde enigszins verbouwereerd toen hem de cheque werd overhandigd: ‘Ik wil de EWI-alumni graag bedanken dat ze me de kans hebben geboden om mijn droom te verwezenlijken. Ik beloof mijn best te zullen doen dat het project lukt.’

Sinds november werkt Vinay aan zijn afstudeerproject: ‘Het lastigste nog was het formuleren van de eisen. Diverse technologieën zoals RFID, Wi-Fi en UWB werden onderzocht en afgezet tegen de eisen. Ik heb ook veel gelezen over diverse technologische ontwikkelingen op voetbalgebied.’

Het bedrag van de cheque kan Vinay besteden aan hardware (ultra-wideband-modules), diverse sensoren (zoals versnellingsmeters) en 3D-printerbehuizingen voor sensormodules. Behalve hardware wil hij ook een camera aanschaffen om voetbalwedstrijden te registreren om zo meer inzicht in bewegingen van spelers te krijgen.

Momenteel is Vinay bezig een samenwerkingsverband met het Sports Engineering Institute van de TU Delft en andere universiteiten door heel Europa op te zetten. Over drie maanden hoopt Vinay een rudimentair systeem voor het vaststellen van buitenspel te kunnen demonstreren. Na een half jaar verwacht Vinay een werkend prototype van het systeem te hebben en het met succes te kunnen implementeren voor het voetbalteam van TU Delft.

Meer informatie over het project Virtual Referee van Vinay: https://www.tudelft.nl/en/2017/universiteitsfonds/how-an-ewi-student-will-make-football-fairer/