Eerste 3D-geprinte scheepsschroef in Guiness book of Records

Nieuws - 11 april 2019 - Webredactie 3mE

De eerste 3D-geprinte scheepsschroef, de WAAMpeller, die mede gemaakt is door Constantinos Goulas, onderzoeker bij de afdeling Materials Science and Engineering,  heeft een plek gekregen in het Guiness Book of Records 2019. Goulas is een expert op het gebied van 3D-printing van staal op grote schaal en werkt voor zijn onderzoek bij het Rotterdam Fieldlab Additive Manufacturing (RAMLAB). In samenwerking met RAMLAB, Promarin, Autodesk, Bureau Veritas en Damen nam hij deel aan het productieproces van de scheepsschroef door gebruik te maken van de Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM)-techniek, het 3D printproces met lasdraad.  Het prototype van de schroef heeft een doorsnede van 1350 mm en weegt ongeveer 400 kilogram.

Samenvatting (alleen in het Engels beschikbaar)

A major challenge in the project was to prove that the material properties WAAMpeller are comparable to casting. The ship’s propeller is made from Nickel Aluminium Bronze alloy (NAB). Because the WAAMpeller is constructed layer by layer and not in one step, the microstructure becomes finer and the mechanical properties become superior in comparison to casting. The second prototype was produced and certified by Bureau Veritas, installed on a tug boat and passed all the stringent tests. Research is being done in incorporating multiple metals in a single propeller. This will bring the technology a step further, as the performance of propeller can increase with the use of stronger metals in combination with more corrosion resistant metals.

WAAMpeller; the world's first 3D printed ship propeller:

 

Constantinos Goulas:

“My research is focusing on functionally graded properties by 3d metal printing. This means printing with different metals to have desired properties at specific locations in a component. For the WAAMpeller  I investigated the material properties to enable certification of this propeller. The propeller comprises 298 layers of Nickel Aluminium Bronze alloy, and is designed for use in tug-boat propulsion. It was great being part of designing this fascinating propeller.”

Constantinos Goulas verricht zijn onderzoek in het kader van het NWO Perspectief Programma ‘Additive Manufacturing for Extra Large Metal Components (AiM2XL)’, waarvan professor Ian Richardson penvoerder is. Lees hier meer.