NERI TU Delft en Morphotonics bundelen krachten voor nanofabricage

Nieuws - 20 februari 2019 - Webredactie 3mE

Morphotonics, een ambitieuze indirecte spin-off van Philips, gaat de krachten bundelen met het Nano Engineering Research Initiative (NERI) van de TU Delft om nieuwe mogelijkheden voor belangrijke nieuwe toepassingen van nanotechnologie te verkennen. Morphotonics ontwikkelt printoplossingen met micro- en nanostructuren voor kleine en grote oppervlakken. 3D-displays, zonnepanelen en ledverlichtingspanelen hebben allemaal baat bij nanostructuren en Morphotonics print deze structuren op een plaat. Dankzij deze technologie voor nanoprinten kunnen andere hightechbedrijven op grote schaal nanostructuren printen om diverse opto-elektronische apparaten te verbeteren.

Samenwerking

De samenwerking is gebaseerd op twee wederzijdse belangen: verdere ontwikkeling van precisiemachines voor nano-imprinttechnologie, en het gebruik van deze technologie voor de productie en opschaling van materialen en apparaten met micro- en nano-elementen. Morphotonics zal gaan opereren binnen de NERI-thema’s ‘Precisie-instrumenten’ en ‘Functionele materiaalstructuren’.

Marcel Tichem (programmaleider NERI):

“Morphotonics is als speler van wereldklasse in de nanofabricage een welkome toevoeging aan ons programma. Via deze samenwerking kunnen we problemen oplossen door geavanceerde materialen en apparaten te maken die nanotechnologie bevatten. Nanofabricage kan nu de stap zetten van onderzoekslaboratoria naar industriĂ«le productie op hoog niveau”.

NERI

Materialen en apparaten vervaardigen met industriĂ«le methoden is altijd een van de grootste uitdagingen geweest op het gebied van micro- en nanotechnologie. NERI heeft als missie om de kennis en technologische basis tot stand te brengen om nano ‘van lab naar app’ te brengen, en om via herhaalbare en betrouwbare processen het ontwerp en de productie van relevante functies en toepassingen op industriĂ«le schaal te versnellen.&nb