Materiaalkundigen ontrafelen 3D-techniek van Rembrandt

Nieuws - 14 januari 2019 - Webredactie 3mE

Een internationaal team van onderzoekers, geleid door de Afdeling Materials Science and Engineering en het Rijksmuseum, hebben ontdekt hoe Rembrandt een ‘3D-effect’ creëerde in zijn schilderijen. Rembrandt gebruikte hiervoor de zogenoemde Impasto techniek. Binnen dit onderzoek speelde het ESRF (The European Synchrotron Radiation Facility) een onmisbare rol. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Angewandte Chemie. Victor Gonzalez, Postdoc bij de afdeling MSE en hoofdauteur van de publicatie werkte binnen MSE samen met Joris Dik, hoogleraar Art and Archaeology, aan het onderzoek.

Lees het persbericht

Lees meer over de ESRF en 'The secret to Rembrandt’s impasto unveiled’

Lees de publicatie 'Rembrandt’s impasto deciphered via identification of unusual plumbonacrite by multi‐modal Synchrotron X‐ray Diffraction’