Beste docent van het jaar 2018-2019

Nieuws - 03 juli 2019 - Webredactie 3mE

Alle studenten van faculteit 3mE hebben mogen stemmen voor de beste docent van het academische jaar 2018-2019. Met deze prijs zetten zij docenten in het zonnetje en tonen ze hun waardering voor de unieke en creatieve wijze waarop de betreffende docenten onderwijs geven. De faculteit 3mE vindt de nominaties zeer waardevol; goede docenten zijn immers onmisbaar voor de kwaliteit van de 3mE-studies.

De studieverenigingen van 3mE (Variscopic, Froude en Leeghwater) hebben aan de hand van de enquêteresultaten de beste docenten per studie en per jaar bekroond. Als kers op de taart is de beste docent van de hele faculteit 3mE gekozen. Nadat alle faculteiten hun beste docenten hebben benoemd, vindt er tevens een nominatieronde plaats voor de ‘Beste docent TU Delft 2019’.

Farbod Alijani beste 3mE docent

Wie in de collegebanken schuift bij docent Farbod Alijani van de afdeling Precision and Microsystems Engineering (PME) hoeft zich geen moment te vervelen. Ook al staan er stevige berekeningen op het programma, zijn studenten duiken er met veel plezier in omdat Alijani de stof zo levendig brengt.

Het is het eerste wat opvalt als je de studentbeoordelingen van Farbod Alijani leest: zijn passie voor de vakken van master Mechanical Engineering (tracks Biomechanical Engineering, High-Tech Engineering en Opto-Mechatronics). “Als hij begint te praten, dan blijf je gemotiveerd om je aandacht erbij te houden omdat hij zo enthousiast is”, schrijft een van zijn studenten. “Hij doet alles uit zijn hoofd, niks geen saaie krabbels die je van een blaadje af moet lezen. Hij licht alles tot in details toe, tot je het snapt.” Ook al is het tempo soms pittig, je wilt als student meedoen. “Omdat hij alles zo levendig uitlegt.” Weer een ander schrijft: “Zijn enthousiasme en plezier voor dynamics vullen simpelweg de kamer.” “Hij praat over zijn vak met zoveel passie, en dat weet hij ook op ons over te brengen.”

Passie

Alijani glundert als hij hoort wat de studenten over hem hebben geschreven. “Ik ben blij als ik hoor dat ze mijn passie voor het vak en manier van lesgeven waarderen”, zegt hij. Waar komt die passie precies vandaan? “Ik heb lesgeven eigenlijk altijd al heel erg leuk gevonden”, vertelt Alijani. Hij gaf al les in zijn geboorteland Iran. Vooral de interactie met de studenten sprak hem aan. Toen hij verhuisde naar Canada begon hij daarom ook daar al snel met lesgeven. Dat was in het begin wel even wennen en stressvol, zegt hij. “In Iran deed ik alles in het Farsi, en toen moest alles ineens in het Engels. Dat was in het begin wel lastig.” Maar op een gegeven moment had hij het onder de knie, en kreeg hij van een Canadese collega een verzoek van de studenten in die klas. Of Alijani daar heen wilde om les te geven, want ze wilden liever les van hem. Naderhand kreeg hij applaus toe. “Dat was wel echt een beloning, ik genoot er enorm van.”

Zijn geheime recept voor een goede les: inleven in de studenten. Bij alles wat hij doet, vraagt hij zich af hoe het voor zijn studenten is. “Stel: het is maandag, ze zijn in het weekend op stap geweest en daardoor nog moe. Hoe zorg ik er dan voor dat ik hun aandacht vasthoud tijdens de les en ze enthousiast meedoen?”

Raakvlak

Om dat voor elkaar te krijgen gebruikt hij bijvoorbeeld een traploper, om te laten zien dat je deze allerlei verschillende bewegingen kunt laten maken. Of hij trakteert zijn studenten op een filmpje van een aantal metronomen die allemaal op een ander moment in beweging komen. Ze tikken dan een tijdje op een ander tempo, tot het moment komt dat ze allemaal tegelijk bewegen. “Je kunt er voor kiezen om dit uit te leggen met vrij ingewikkelde wiskundige berekeningen. Maar dat werkt niet zo goed als studenten de nacht ervoor nog aan het feesten waren. Je moet het ‘smooth’ inleiden, door het te verklaren met behulp van zo’n video. Dan snappen studenten het veel beter, en vinden ze het ook interessanter.”

Ook zoekt hij naar onderwerpen waar alle studenten een raakvlak mee hebben, zoals een fiets, of een auto. Op de afdeling PME waar Alijani werkt, houdt men zich bezig met hele kleine nanodeeltjes; best een lastig iets om studenten van allerlei richtingen enthousiast mee te krijgen. “Maar iedereen in Nederland heeft een fiets, dat werkt dan handig om als voorbeeld te nemen om de theorie mee uit te leggen. En ze kunnen het meteen uittesten in de praktijk, met hun eigen fiets.”

Betrokkenheid

Zelf had Alijani geen groot voorbeeld als docent, wat lesgeven betreft. Toen hij zelf les kreeg was er geen professor die zich zo inleefde in de studenten. “Mijn docent schreef heel snel allerlei formules op het bord en ik moest enorm mijn best doen om snel aantekeningen te maken. Maar toen dacht ik wel: dat ga ik later heel anders doen. Als je wilt dat een student het concept goed snapt, dan moet je het kunnen toepassen op een probleem in de echte wereld en ze er echt bij betrekken.”

Hij leert zelf ook nog heel veel van zijn studenten. “Ik stimuleer ze ook om vragen aan mij te stellen, dat zet mij ook weer aan het denken.” Zo was er een student die een idee kreeg voor een rennende robot. Iets waar Alijani zelf totaal geen ervaring mee had. Hij moest daardoor ook nadenken over de theorie, samen met zijn student. “Het was mooi om te zien hoezeer hij daarmee bezig was. Het verbreedde niet alleen de kennis van de student, maar ook die van mij.” De robot rent nog niet, maar kruipt nog, lacht Alijani. “Maar in de toekomst gaat hij rennen, ik weet het zeker!”

Beste docenten Werktuigbouwkunde

Studievereniging Leeghwater wil met de Beste docent van het jaar award studenten meer bij het onderwijs betrekken. Ook hopen ze niet verkozen docenten te motiveren om hun onderwijs nog meer te verbeteren, zodat ze wellicht volgend jaar de prijs voor beste docent van het jaar winnen.

Eerste jaar: Matthijs Langelaar besteedt veel tijd aan zijn voorbereiding van de lesstof en dat merken zijn studenten duidelijk. “Verder heeft hij goed in de gaten welke delen van de stof de studenten lastig vinden en past zijn les daar bij aan.”

Tweede jaar: Roeloef Koekoek heeft ongelofelijk veel passie en enthousiasme, schrijven zijn studenten als motivatie voor hun keuze.

Derde jaar: Paul Breedveld legt zijn studenten op een leuke manier de stof uit, aan de hand van voorbeelden uit de praktijk die de meeste Werktuigbouwkundestudenten aanspreekt. Hij doet dat met mooie slides, een duidelijk verhaal en een goede structuur.

Mechanical Engineering

  • Energy & Process Technology: Daniël Tam geeft extreem goed les tijdens colleges, vinden zijn studenten. ‘’Zijn aantekeningen zijn genoeg om de ingewikkelde concepten volledig te begrijpen.’’ Zelfs studenten die geen achtergrond hebben in Fluid Dynamics snappen de theorie door zijn colleges.
  • Multi-Machine Engineering: Xiaoli Jiang
  • High-Tech Engineering & Opto-Mechatronics: Farbod Alijani wint de uiteindelijke titel van beste docent van heel 3ME. Zijn studenten vinden hem een geweldige leraar, omdat hij elk college met passie geeft, graag vragen beantwoordt en tegelijkertijd formeel en strikt blijft.

 Voor de mastertrack Vehicle Engineering was de respons te laag om een beste docent te kiezen.

Systems and Control: Tamás Keviczky wordt door zijn studenten gewaardeerd om zijn heldere uitleg en perfecte structuur. Zijn kennis over de theorie van de colleges is uitmuntend volgens de studenten.

Materials Science and Engineering: Wim Sloof is enthousiast als hij lesgeeft en doorspekt zijn colleges met grappige anekdotes en metaforen. “Je voelt zijn passie voor de onderwerpen waarover hij lesgeeft en tegelijkertijd zorgt hij ervoor dat wij het volledig begrijpen,” schrijft een student in zijn motivatie.

Biomedical Engineering: Amir Zadpoor vinden studenten een van de meeste georganiseerde en goed voorbereide professoren. Hij betrekt hen bij alles wat hij doet.

Beste docenten Maritieme Techniek

Ook bij Maritieme Techniek zijn de beste docenten bekend. Studievereniging William Froude kreeg een kijkje achter de schermen van de TU door het onderwijs van een andere kant mee te maken. “Dan kom je erachter dat de docenten veel meer doen dan alleen colleges geven en tentamens nakijken. Daarom is deze prijs van groot belang voor ons. Dit is onze manier om onze waardering voor deze hardwerkende docenten te laten blijken. Ook dit jaar zijn we weer trots op alle docenten, en zijn er een paar die we speciaal in het zonnetje willen zetten. Bij deze willen wij als studievereniging de winnaars van harte feliciteren met het behalen van de titel beste docent!”

Eerste jaar: Mathijs Langelaar is volgens zijn studenten een hele natuurlijke presentator, die rustig uitlegt, waardoor de stof goed binnenkomt.

Tweede jaar: Carey Walters is zeer begaan met de studenten, weet iedereen keer op keer te boeien en staat open voor feedback. “Verdient wat mij betreft een prijs voor de beste docent!”, schrijft een van zijn studenten.

Derde jaar: Tjakko Keizer wordt gewaardeerd omdat hij zo simpel hele lastige dingen kan uitleggen. “Top!”

Marine Technology: Miguel Bessa geeft het materiaalkunde gedeelte van het vak en naast zijn enthousiasme en grote vakkennis, brengt hij de stof helder, overzichtelijk en met een goede dosis humor over,” schrijven zijn studenten enthousiast.

Offshore & Dredging Engineering: Jeroen Hoving geeft geweldige colleges en opdrachten, vertellen studenten in hun motivatie. Ze prijzen zijn kennis en zijn manier van organiseren. “Je weet wat je bij hem kunt verwachten.”

Beste docenten Klinische Technologie

Wie de beste docent is bij bachelor Klinische Technologie en master Technical Medicine wordt traditiegetrouw gevierd met veel rook, vuur en vlees. Tijdens de Docent Student Barbecue op 21 juni jl. zijn de awards voor beste docent van het jaar uitgereikt door studievereniging Variscopic.

Eerste jaar: Remco Hartkamp krijgt de award omdat hij duidelijke en overzichtelijke colleges geeft en erg open staat voor zowel kritiek als verbeterpunten. 

Tweede jaar: Jochem Nagels ontvangt de prijs voor zijn enthousiasme, waardoor zijn studenten zelf ook gemotiveerd raken.

Derde jaar: Arjo Loeve wordt gewaardeerd vanwege de structuur die hij aanbrengt bij het vak klinisch technologisch onderzoek. ‘’Door zijn humoristische colleges word je gemotiveerd om aan de slag te gaan.’’

Technical Medicine

  • Imaging & Intervention: Klazien Huitema geeft leuke en duidelijke colleges, en denkt altijd met haar studenten mee. ‘’Ook staat ze open voor feedback en probeert ze overal een oplossing voor te zoeken.’’
  • Sensing & Stimulation: Pieter Kruizinga ontvangt de award voor zijn inzet en enthousiasme. De studenten waarderen het dat ze altijd mogen meelopen om alles te bekijken.