Internationaal onderzoek naar koolstofarme scheepvaarttechnologieën officieel van start

Nieuws - 21 mei 2019 - Webredactie 3mE

Deze maand heeft de officiële kick-off van het Interreg 2 Zeeën-project “Implementation of Ship hybridisation (ISHY)” plaatsgevonden. In dit project werkt de TU Delft (Maritime and Transport Technology), onder leiding van professor Rudy Negenborn en dr. Henk Polinder, samen met 15 partners uit Frankrijk, Engeland, Nederland en België aan pilotprojecten voor de implementatie van concrete toepassingen van hybride en waterstoftechnologieën in schepen. De 15 partners bestaan uit regionale ontwikkelingsmaatschappijen, havenautoriteiten, industriële partners en onderzoeksinstellingen.

Rudy Negenborn:
“De focus van ons onderzoek in het ISHY-project richt zich op het multi-machine engineering vraagstuk ‘hoe kunnen we schepen die uit enorme hoeveelheden mechanische, elektrische en digitale componenten bestaan met automatische ontwerpmethoden duurzamer ontwerpen? We nemen daarbij nadrukkelijk onzekerheden in de ontwikkeling van allerlei energieopwekkings-, energieopslag- en energiegebruikstechnologieën mee. Aan de ene kant werken we de basis van de onderliggende wiskundige optimalisatiemethodologie uit; aan de andere kant gaan we deze methodologie toepassen in vier casestudies met industriële partijen uit Nederland, België, Frankrijk en Engeland. Ik ben er trots op dat wij met ons multi-machine engineering onderzoek binnen dit grote internationale project bijdragen aan de verduurzaming van het toekomstig transport over water.”

In de maritieme sector gaan de technologische ontwikkelingen razendsnel, denk aan nieuwe type sensoren, nieuwe aandrijvings- en energiesystemen, systemen voor hogere graden van autonomie/automatische aansturing). Tegelijkertijd worden er almaar hogere eisen gesteld aan o.a. emissies en energy-efficiëntie. Het wordt steeds belangrijker, maar ook steeds complexer, om die combinatie van technologische oplossingen te kiezen die uiteindelijk het beste scheepsontwerp opleveren. Het uiteindelijke doel van het ISHY-project is de invoering van koolstofarme scheepvaarttechnologieën in een zeer conservatieve sector. Daartoe zullen de partners bestaande schepen vernieuwen, nieuwe schepen bouwen en de engineering van geschikte en veilige bunkerfaciliteiten uittekenen, aangepast aan de groeiende noden in de markt.

Interreg 2 Zeeën

Interreg 2 Zeeën 2014-2020 is een Europees territoriaal samenwerkingsprogramma voor Engeland, Frankrijk, Nederland en België (Vlaanderen). Het Programma is medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en heeft een totaalbudget van 241 miljoen euro om projecten te ondersteunen voor de periode van 2014 tot 2020.

Het Toezichtcomité van Interreg 2 Zeeën keurde deze maand 13 nieuwe projecten goed. Het
2 Zeeën-Programma telt nu 68 samenwerkingsprojecten waarbij zowel private als publieke actoren uit de kustregio’s langs de zuidelijke Noordzee en Het Kanaal betrokken zijn. Lees hier meer over het Interreg 2 zeeën programma.