“Liniaal-loos meten” bij plaats delict-onderzoek

Nieuws - 21 november 2019 - Webredactie 3mE

Een forensisch onderzoeker gebruikt vaak een liniaal bij het fotograferen van een spoor, zoals een bloedspat op een muur bij een moord of een kras in een vensterbank bij een inbraak. Zo kan hij later terugzien hoe groot het spoor was en is het bijvoorbeeld mogelijk om een voetafdruk te matchen met iemand zijn schoenmaat. Helaas kan het gebruik van een liniaal sporen vervuilen of aantasten en is het vaak lastig in gebruik. Onderzoekers van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en de TU Delft hebben een nieuw ‘liniaal-loos prototype’ ontwikkeld dat het gebruik van een fysieke liniaal op een plaats delict overbodig kan maken. Deze maand is het prototype voor het eerst in de praktijk getest.

FreeRef

De afdeling Biomechanical Engineering van de Technische Universiteit Delft ontwikkelde in opdracht van NFI de “FreeRef”. Het prototype bestaat uit twee delen: een nauwkeurige laserprojector die op de cameralens wordt geplaatst en software die op basis van de laserprojectie automatisch de maten in de foto afleidt. De FreeRef is ontwikkeld door de twee Delftse studenten Luuk Schiks en Lars Lipman. Projectleiders Arjo Loeve (BioMechanical Engineering, TU Delft) en Paul van den Hoven (team Plaats Delict Innovatie, NFI) testten met studenten en forensisch onderzoekers het prototype op een gefingeerde plaats delict bij de politie academie in Apeldoorn. En met succes. Met de FreeRef hoeven de onderzoekers niet constant meer een liniaal in beeld te leggen of omhoog te houden bij het fotograferen van sporen. Vervolgens hoeven foto’s ook niet meer achteraf recht te worden gemaakt om via allerlei stappen maten uit de foto op te meten. De FreeRef kan tijd besparen en het risico op spoorcontaminatie en meetfouten verlagen.

Paul van den Hoven

“Deze test is weer een prachtig voorbeeld van hoe we innovatie tot stand kunnen brengen door samenwerking met forensische professionals zoals de Delftse ingenieurs en forensische professionals van politie en NFI. Hierdoor komen we gezamenlijk tot oplossingen. Dit is het allerbelangrijkste voor het forensisch onderzoek in Nederland.”

Arjo Loeve

“Door deze test weten wij nu beter op welke punten de robuustheid van het prototype en de software nog verbeterd moeten worden. Door de uitdagende situaties op een plaats delict was de software bijvoorbeeld nog niet altijd in staat de laserprojectie te detecteren. Hier gaan we vanuit onze onderzoekslijn Engineering for Forensics komende maanden verder aan werken.”

Team Plaats Delict Innovatie

Team Plaats Delict Innovatie van het NFI signaleert behoeftes om het onderzoek op de plaats delict door te ontwikkelen en werken samen aan verschillende innovaties voor tools voor plaats delict-onderzoek.

Lees meer over onderzoeker Arjo Loeve