Chirurgen gebruiken inktvismechanisme voor het eerst in OK

Nieuws - 12 september 2019 - Webredactie 3mE

De ‘mechanische inktvis’, een stuurbaar laparoscopisch instrument dat gebruikt wordt bij minimaal-invasieve chirurgie in de buikholte, is voor het eerst gebruikt in de operatiekamer.

Chirurgen van het Haags Medisch Centrum zijn positief over de voordelen die de innovatieve technologie in de LaproFlex hen gaf tijdens een gynaecologische operatie. De technologie van het instrument is bedacht door Paul Breedveld, hoogleraar Medical Instruments & Bio-Inspired Technology. Jules Scheltes, zelf gepromoveerd aan de TU Delft op in het gebied van medische productontwikkeling en mede-oprichter van het Nederlandse bedrijf DEAM werkte de afgelopen twee jaar om het product op de markt te krijgen. Aan het begin van de zomer ontving hij na een spannende periode de CE-certificering op de LaproFlex en produceert en verkoopt deze in Europa.

Paul Breedveld
“De LaproFlex is een voorbeeld van hoe onderzoek in een universiteit zijn weg vindt naar het bedrijfsleven”

Jules Scheltes
“Ik en mede-oprichter Wimold Peters zijn er bijzonder trots op dat we dit voor elkaar hebben gekregen met ons team. Chirurgen geven onder andere aan dat ze met het instrument beter zicht hebben op het orgaan waar ze op opereren, deze ook vanuit een optimale aanvliegroute kunnen benaderen en geen last meer hebben van kruisende instrumenten in hun operatieveld. Dit is goed om te horen. Hier doen we het voor.”

Bio-Inspired Technology (BITE)

Bijzonder aan het instrument is dat het uiteinde wendbaar is. Dit komt door een vernuftig, op de anatomie van een inktvisteltakel, gebaseerd stuursysteem, het zogenoemde kabelkransmechanisme, dat ervoor zorgt dat de schaar of tang in elke richting gestuurd kan worden. Paul Breedveld heeft deze inmiddels wereldwijd gepatenteerde technologie samen met de onderzoekers van zijn Bio-Inspired Technology Group (BITE) uitontwikkeld tot een groot aantal prototype stuurbare chirurgische instrumenten. DEAM is een spin-off bedrijf van de BITE group die stuurbare precisie-instrumenten voor minimaal invasieve ingrepen ontwikkelt. DEAM werkt samen met meerdere Technische universiteiten en universitaire medische centra. De LaproFlex is het eerste commercieel beschikbare instrument met het kabelkransmechanisme en wordt gezien als een bijzonder goedkoop, disposable alternatief voor de peperdure Da Vinci operatierobot.

Over de LaproFlex
Over de technologie van BITE

V.l.n.r. Dr. Jim English, Prof.Dr.Ir. Paul Breedveld, Wimold Peters MEng., Dr Johann Rhemrev, Dr.Ir. Jules Scheltes.