ECHO Award nominatie voor onderzoek naar glasproductie

Nieuws - 26 september 2019 - Communications BK

Student Ivneet Singh is geselecteerd als finalist voor de ‘ECHO Award Bèta techniek’. Hij werkt aan een nieuwe manier om glas te produceren om volledige transparante constructies te kunnen maken in grote openbare ruimtes. Zijn toewijding en aanpak voor zijn complexe en uitdagende afstudeerproject resulteerden in zijn nominatie.

Hij was in staat om de productietijd voor het maken van een dikke glazen kolom te verminderen tot slechts een paar dagen, met behulp van moderne technieken zoals 3D geprint zand voor gietmallen. Zijn project vermindert niet alleen het energieverbruik en de koolstofvoetafdruk van de productietechniek. Het draagt ook bij aan een revolutionair nieuwe manier van denken over glas als bouwmateriaal. Ivneet werkt aan dit project binnen de Building Technology track van de Master Architecture, Urbanism, and Building sciences, onder begeleiding van docenten Faidra Oikonomopoulou en Serdar Asut.

Over zijn nominatie zegt Ivneet: “Ik behoor tot de religie van het Sikhisme en ben op unieke wijze identificeerbaar via mijn tulband, wat staat voor sociale rechtvaardigheid en gemeenschapsdienst. Sikhisme is de op vier na grootste religie ter wereld en geëvolueerd vanuit de hindoegemeenschap als de beschermers van India, in het bijzonder de regio Punjab. De mensen in onze gemeenschap zijn erg vriendelijk, behulpzaam en hebben vrolijke karakters. Maar een meerderheid van de inwoners van Nederland is zich niet bewust van mijn religie en associeert het Sikhisme met een orthodoxe samenleving. Dit zorgt ervoor dat Nederlanders zich ongemakkelijk kunnen voelen door ons, waardoor we ons buitengesloten voelen. Met het platform van ECHO wil ik de overtuigingen van onze gemeenschap populair maken en de bijbehorende vooroordelen wegnemen. Ik ben gemotiveerd om het bewustzijn over de belangstelling van de minderheden hier in Nederland te verspreiden. Ik wil ze op hun gemak laten voelen door deel uit te maken van de samenwerkingsomgeving. ”

ECHO, of Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, ontwikkelt projecten om bij te dragen aan een meer inclusieve samenleving. De ECHO Award is een van de middelen die worden ingezet om de kracht van diversiteit zichtbaar en tastbaar te maken. De vier ECHO Awards 2019 worden op 26 september 2019 uitgereikt aan de veertien finalisten. Lees hier meer over de ECHO Awards en de finalisten.