Eerste prijs en eervolle vermelding op Archiprix 2019

Nieuws - 24 juni 2019 - Communication BK

BK alumnus Devant Asawla ontving de gedeelde eerste prijs op de Nederlandse Archiprix 2019 voor zijn project 'The living landscape of Quebrada Jaime'. Bovendien kreeg BK-alumna Serah-Ingrid Calitz een eervolle vermelding voor haar project 'Sino-African counterpoints'.

De winnaars van de Nederlandse Archiprix 2019 zijn op 22 juni bekend gemaakt door de jury, bestaande uit twee eersteprijs winnaars en vier eervolle vermeldingen. Over het project ‘The living landscape of Quebrada Jaime’ van Devant Asawla ze de jury: "Het voortreffelijke en extreem consistente project is gesitueerd op de hellingen van Valparaiso in Chili. Het project doet veel voor de lokale gemeenschap, gaat perfect hand-in-hand met de karakteristieken van de locatie en is op gevoelige wijze tot in detail uitgewerkt."

De eervolle vermelding voor het project ‘Sino-African Counterpoints’ van Serah-Ingrid Calitz presenteert een alternatief voor het ontwikkelen van stedelijke projecten in Tanzania. Daarmee laat het voorstel zien hoe dit een alternatief kan bieden voor ontwikkeling in de door China gefinancierde Speciale Economisch Zones. Het project betrekt bewoners, bestaande collectieven en de traditionele Swahili woningen bij de voorgestelde ontwikkeling.

De jury wijst op het brede spectrum dat door de projecten wordt behandelt in de dertig inzendingen, met ontwerpen die zich richten op woningbouw en landschap tot ontwerpen die gaan over politiek en vluchtelingenbeleid. De jury is enthousiast over de persoonlijke motivatie en de benaderingen van de ontwerpers, de overdadige hoeveelheid relevante projecten en de vele voorbeelden van intelligente innovatie. De gedeelde eerste prijs werd tevens toegekend aan Amsterdam University of Arts alumna Lesia Topolnyk, voor haar project ‘Un-united nations headquarters’.