Op zoek naar nieuwe toepassingen voor architectonisch glas

Nieuws - 28 februari 2019 - Communication BK

James O’Callaghan is benoemd tot hoogleraar Architectural Glass. Deze leerstoel is gericht op glas in een brede context, zowel in de gebouwde omgeving als in de bouwschil. Het is de bedoeling grenzen te verleggen op het gebied van de materialiteit, prestaties, vorm, energie en esthetiek van architectonisch glas.

De leerstoel Architectural Glass omvat een breed expertisegebied met een holistische benadering van glas. Het gaat niet alleen om glas als constructiemateriaal, maar ook om de vraag hoe we slimmere bouwschillen kunnen maken en hoe we onze kennis van glas kunnen vergroten. Glas mag dan al ruim 4500 jaar bestaan, maar we hebben nog steeds te weinig inzicht in hoe glas nu precies werkt als product. Ik wil me graag verdiepen in de verdere ontwikkeling van glas”, vertelt O’Callaghan. De leerstoel Architectural Glass is onderdeel van de Glass & Transparency Research Group, waar diverse kernthema’s worden uitgewerkt. Prototypen van gegoten glazen bakstenen, ultradun glas, een gelaagde glazen vloer en een glazen schommel tonen aan dat er nog veel te ontdekken valt over de mogelijkheden van glas als constructiemateriaal.

Afbeelding: Primaire onderzoeksthema's op het gebied van glas

Een andere interessante vraag is welke wisselwerking glas en architectuur op elkaar hebben. Hoe wordt glas in de architectuur toegepast? Hoe worden nieuwe vormen en technologieën verwerkt? “Als er nieuwe ideeën en processen ontstaan, hebben die hun weerslag op de architectuur. En daar komen weer andere ontwikkelingen uit voort. Ik stel me zo voor dat deze leerstoel een platform wordt om deze wisselwerking te stimuleren en de mogelijkheden van glas als constructiemateriaal te verkennen”, legt O’Callaghan uit.

James O’Callaghan heeft in het verleden al kennisgemaakt met de TU Delft. In het academisch jaar 2015-2016 was hij namelijk gasthoogleraar bij de faculteit Bouwkunde. Qua werk is hij waarschijnlijk het bekendst om zijn ontwerpen van glazen trappen, bruggen en andere bouwkundige elementen in de iconische Apple Stores in de hele wereld. O’Callaghan: “De TU Delft heeft een sterke staat van dienst op het gebied van materiaalonderzoek en geniet internationaal een toonaangevende reputatie. Ik ben al meer dan vijftien jaar bezig de grenzen te verleggen in mijn eigen werk en onderzoek. Om nieuwe ideeën op te doen, is interactie met studenten en andere onderzoekers onontbeerlijk. Je mag dan met de jaren wijzer worden, maar het omgekeerde geldt voor je inventiviteit. Studenten geven mij de kans om de dingen die ik al weet te combineren met dingen die ik me zelf niet had kunnen voorstellen. Zij inspireren me tot nieuwe ideeën.”

De leerstoel Architectural Glass is bedoeld voor zowel onderzoek als onderwijs. “In mijn ogen heeft onderzoek alles te maken met grondigheid”, verklaart O’Callaghan. “Dat je tot in de puntjes uitvindt waarom de dingen zo in elkaar steken. Dat je blijft doorvragen met de nieuwsgierigheid van een vijfjarige. Mijn onderzoekservaring is voortgekomen uit mijn beroepsmatige werk. Daardoor kan ik vanuit het juiste perspectief kritisch beoordelen hoe relevant wetenschappelijk onderzoek is. Dankzij mijn beroepsmatige werk heb ik meer oog voor de commerciële waarde, de levensvatbaarheid en de potentiële praktische toepassingen van onderzoeksresultaten.” Volgens O’Callaghan staat of valt het succes van zowel onderzoek als onderwijs met een combinatie van doortastendheid, lef en nieuwsgierigheid naar het gedrag van materialen. “Je moet projecten nooit in een keurslijf van gevestigde theoretische kennis en praktijkmethoden dwingen. Zorg dat je altijd grondig, onverschrokken en nieuwsgierig blijft. Wanneer je al je projecten vanuit die drie perspectieven bekijkt, krijg je betere resultaten.”

James O’Callaghan is al ruim twintig jaar bouwkundig ingenieur en gevelontwerper. Hij was in 2004 een van de oprichters van het Britse ontwerpbureau Eckersley O’Callaghan. Hij is lid van de raad van bestuur van de Design Council (VK) en zit in het HS2 Design Panel (VK) en het South East Design Panel (VK). Hij heeft aan de Universiteit van Portsmouth gedoceerd en was in het academisch jaar 2015-2016 gasthoogleraar bij de faculteit Bouwkunde.

In 2016 heeft hij de Milne Medal for Excellence in Structural Design ontvangen van de International Association of Bridges and Structures en in 2017 werd zijn werk op het gebied van architectonisch glas bekroond met de Phoenix Award. In 2018 is hij als Fellow toegetreden tot de Royal Academy of Engineering. In 2019 ontving James O’Callaghan de IStructE Gold Medal.

Ulrich Knaack (afdelingshoofd): “De afdeling Architectural Engineering + Technology is heel blij met de benoeming van James O’Callaghan tot hoogleraar Glass in Architecture. Glas is een complex materiaal dat de afgelopen decennia steeds vaker in de bouw wordt toegepast. James is een van de weinigen die glas naar een hoger plan kan tillen. Hij past perfect bij ons!”