Studenten TU Delft presenteren ontwerp om inefficiënte kantoren te transformeren in appartementen die meer energie produceren dan gebruiken

Nieuws - 15 januari 2019 - Webredactie communicatie

Het MOR (Modular Office Renovation) -team van de TU Delft, dat bestaat uit 54 studenten, is bezig met een ontwerp om (een deel van) een inefficiënt kantoor te renoveren in een appartement dat meer energie produceert dan dat het zelf gebruikt. Op 15 januari 2019 heeft het team het definitieve ontwerp van dit prototype onthuld. Met het uiteindelijke prototype gaat het team in juli 2019 naar Hongarije om mee te doen aan een internationale studentencompetitie voor energiezuinige huizen.

“Wij zien twee grote uitdagingen binnen de gebouwde omgeving in Nederland, namelijk de grote hoeveelheid aan inefficiënte kantoren en de grote vraag naar betaalbare woningen voor starters.” legt Siem van Sluijs, partnerships manager van het MOR-team en student bouwkunde uit. “Zo hebben ongeveer 55% van alle kantoren in Nederland een energielabel lager dan C en leveren daarmee een slechte prestatie. Door een recente verandering in regelgeving zijn kantoren met een energielabel lager dan C verboden vanaf 2023. Daarnaast zullen er voor 2030 een miljoen woningen worden bijgebouwd. Ons ontwerp zou bij deze uitdagingen kunnen helpen”, aldus van Sluijs.

Netto-positief

Het ontwerp is gebaseerd op een modulair en ‘netto-positief’ appartement. “Met netto positief bedoelen wij dat het gebouw bijvoorbeeld meer energie produceert dan dat het gebruikt. Daarnaast wordt de lucht die het gebouw binnenkomt gefilterd, zodat er een gezond binnenklimaat ontstaat en er binnen de toren voedsel kan worden verbouwd” legt Van Sluijs uit. Binnen deze netto-positiviteit focust het MOR-team zich op vijf aspecten: energie+, water+, lucht+, biomassa+ en materialen+.

Modulair ontwerp

De gehele renovatie van de kantoorgebouwen is mogelijk met behulp van vier modules die betrekking hebben op de gevel, badkamer/keuken, bed/bureau en wand. Hierdoor wordt het renoveren van de slecht presterende kantoren laagdrempelig en betaalbaar. Daarnaast kunnen de modules gemakkelijk in andere gebouwen worden hergebruikt.

Omdat bewoners individuele eisen en wensen voor hun woning hebben, kunnen de modules zo worden geplaatst dat de woning aan hun eisen voldoet. Het appartement kan bijvoorbeeld groter of kleiner worden en er kan eenvoudig een extra slaapkamer of badkamer worden toegevoegd. Hierdoor is het ontwerp zeer toekomstbestendig.

Solar Decathlon Europe 2019

De Solar Decathlon Europe 2019 (SDE19) is een internationale competitie voor universiteiten wereldwijd. De wedstrijd daagt studententeams uit om een volledig functionerend huis te ontwerpen, bouwen en exploiteren dat is ontworpen volgens de hoogste normen van duurzaamheid en circulariteit. Tijdens de wedstrijd wordt elk huis beoordeeld op 10 criteria, waaronder architectuur, engineering & constructie, energie-efficiëntie en economische haalbaarheid. In juli 2019 vindt de bouw en jurering van de huizen plaats in Szentendre, Hongarije.

MOR: Modular Office Renovation

Het MOR-team vertegenwoordigt Nederland in de Solar Decathlon Europe. Het team bestaat uit 54 studenten van de TU Delft met meer dan 20 verschillende nationaliteiten en van 14 verschillende disciplines. Gebouwen zijn momenteel enorme verbruikers van energie en grondstoffen en het MOR-team vindt dat dit anders moet.

Van Sluijs: “Om ervoor te zorgen dat onze toekomstige generaties op een gezonde aarde kunnen leven, vinden wij dat gebouwen moeten veranderen in producenten die meer teruggeven aan hun omgeving dan dat zij verbruiken.”

Het team bezit een enorme passie om te innoveren en een strategie te ontwikkelen die de gebouwde omgeving klaarmaakt voor 2050, wanneer de gebouwde omgeving volledig CO2-neutraal en circulair moet zijn.

Meer informatie

Voor meer informatie over het MOR-team en het project kunt u contact opnemen met Nienke Scheenaart (PR & Communicatiemanager van MOR, mor@tudelft.nl), 06-40582696. Ook kunt u de website van MOR bezoeken: www.mor.tudelft.nl

Beeldgebruik is mogelijk met vermelding van de TU Delft. Meer beeldmateriaal is beschikbaar op aanvraag.