Afdeling Intelligent systems wint twee keer Eurographics Medische Prijs 2019

Nieuws - 21 mei 2019 - Communication

Op Eurographics, het 40ste jaarlijkse congres van de Europese Vereniging voor Computer Graphics dit keer gehouden in Genua (Italië), won het team van de afdeling Computer Graphics and Visualization (CG&V) in samenwerking met het Leids Universitair Medisch Centrum zowel de eerste als de tweede plaats van de Dirk Bartz Prijs voor Visuele Computing in de Geneeskunde 2019 (Eurographics Medical Prize).

De Eurographics Association organiseert een tweejaarlijkse wedstrijd om de bijdrage van computer graphics en visualisatieonderzoek in de medische wereld te erkennen en om de verdere ontwikkeling te stimuleren. Een internationale jury van deskundigen heeft de volgende twee verschillende projecten erkent en bekroond als het meest relevante werk onder alle inzendingen voor de prijs.

1ste plaats - Cytosplore: Interactive Visual Single-Cell Profiling of the Immune System is gemaakt door Thomas Höllt, Nicola Pezzotti, Vincent van Unen, Na Li, Frits Koning, Elmar Eisemann, Boudewijn P.F. Lelieveldt en Anna Vilanova.

Gedetailleerde kennis van de cellulaire samenstelling is van belang in de immunologie. Kennis over cellen kan onder andere wijzen op de oorzaken van immuunziekten, zoals de ziekte van Crohn, of helpen bij de ontwikkeling van vaccins. Nieuwe meettechnieken maken het mogelijk om grote hoeveelheden gedetailleerde informatie over cellen te verkrijgen. Inzicht in deze hoogdimensionale informatie is essentieel om nieuwe ontdekkingen te vergemakkelijken. De groep ontwikkelde nieuwe algoritmes en visuele analysestrategieën voor de exploratie van de grote eencellige datasets op een manier die voorheen niet mogelijk was. Cytosplore maakt een efficiënte visuele data-analyse mogelijk en heeft geleid tot verschillende ontdekkingen en publicaties met grote impact.

2de plaats - Model-based Visualization for Medical Education and Training. Het team dat hieraan werkte bestond uit Noeska Smit, Kai Lawonn, Annelot Kraima, Marco DeRuiter, Stefan Bruckner, Elmar Eisemann en Anna Vilanova.

Anatomie, of de studie van de structuur van het menselijk lichaam, is een essentieel onderdeel van de medische opleiding en praktijk. Bepaalde delen van de menselijke anatomie worden beschouwd als complexer om te begrijpen dan andere, als gevolg van een veelheid van nauw verwante structuren. Sommige aspecten van de individuele anatomie, zoals de autonome zenuwen, zijn niet zichtbaar bij personen door middel van medische beeldvormingstechnieken of zelfs tijdens de operatie, waardoor deze zenuwen gevaar lopen beschadigd te raken en ongewenste ernstige bijwerkingen worden veroorzaakt. De groep maakte gebruik van 3D model-gebaseerde technieken om de anatomie bij individuele patiënten weer te geven die niet zichtbaar zijn vanaf de beeldvorming. De visualisatiestrategieën maken het mogelijk om de risicogebieden voor de chirurgische planning te verkennen. Hun educatief instrument om een beter inzicht te krijgen in complexe anatomie wordt gebruikt in een Massive Open Online Course (MOOC) over anatomie, die tot nu toe wereldwijd meer dan 41.000 deelnemers had.