Chao Chen ontvangt Else Kooi Award voor PhD werk aan slimme echoprobes

Nieuws - 16 juli 2019 - Communication

EWI alumnus Chao Chen wint dit jaar de Else Kooi Award voor zijn werk aan chips voor 3-D miniatuur echoprobes. De Else Kooi Award is een jaarlijkse prijs voor excellente jonge onderzoekers op het gebied van microelektronica in Nederland. Chao zal de prijs, die bestaat uit een geldbedrag van € 5000 en een kunstwerk, ontvangen tijdens de PRORISC Conferentie in Delft op 4 juli.

Chao’s promotiewerk was een multidisciplinair project op het snijvlak tussen elektronica en echografie, met als doelstelling hele kleine echoprobes te realiseren voor 3-D medische beeldvorming. Chao heeft gewerkt aan endoscopische echoprobes voor real-time 3-D beeldvorming van het menselijk hart. Zulke probes vormen een belangrijke verbetering in vergelijking met de huidige 2-D probes,. Ze zullen bijdragen aan betere diagnose van hartkwalen en leveren de arts waardevolle visuele feedback tijdens het uitvoeren van minimaal-invasieve ingrepen.

Impressie van Chao Chen’s 3-D miniatuur echoprobe

Om dit soort probes mogelijk te maken moeten meer dat 1000 kleine elementjes die ultrageluid kunnen zenden en ontvangen worden geïntegreerd in een probe met een diameter van enkele millimeters. Chao heeft speciale chips ontwikkeld die het mogelijk maken al die elementjes te verbinden met een echoapparaat via een beperkt aantal kabeltjes. Om de echosignalen lokaal te verwerken heeft hij innovatieve versterkers en beamforming elektronica ontwikkeld die veel kleiner en zuiniger zijn dan eerdere ontwerpen. Bovendien heeft Chao de eerste chip ontwikkeld die de echosignalen in de probe kan digitaliseren, waardoor betere beeldkwaliteit mogelijk wordt met minder kabeltjes. Dit is een belangrijke stap richting de volgende generatie van slimme echprobes.

Chao Chen werkte bij de Sectie Electronic Instrumentation onder begeleiding van Dr. Ir. Michiel Pertijs, in nauwe samenwerking met de Sectie Acoustical Wavefield Imaging bij de Faculteit Technische Natuurwetenschappen en met de Biomedical Engineering groep bij Erasmus MC. Hij werkt nu voor Butterfly Network in de Verenigde Staten, een bedrijf dat hand-held ultrasound scanners maakt.