Team TU Delft in voorronde prestigieuze Airbus-competitie

Nieuws - 26 februari 2019 - Communication

Uit maar liefst 270 verschillende teams van over de hele wereld, is een team van de TU Delft gekozen voor de pre-final round van de Airbus Fly Your Ideas (FYI) competitie: een wedstrijd waarin studenten worden uitgedaagd om te innoveren op het gebied van lucht- en ruimtevaart. Dit jaar worden de studententeams uitgedaagd om met nieuwe digitale technologieën slimme oplossingen te bedenken die bij kunnen dragen aan een veiligere, schonere en beter verbonden wereld. Een uitdaging waarmee het team van de TU Delft uiteraard graag aan de slag gaat. Met behulp van batterij- en draadloze schakelaars hoopt het team de passagiersbeleving op revolutionaire wijze te verbeteren.

Naast het verhogen van het passagierscomfort, wil het team ook verschillende operationele procedures vergemakkelijken. Hoe ze dát precies gaan doen, willen de studenten nog niet prijsgeven want de competitie is namelijk nog in volle gang. Sujay Narayana, leider van het studententeam, over Fly Your Ideas: ‘Natuurlijk zijn we erg blij dat we zo ver zijn gekomen, maar voor ons is dat niet genoeg. Wij willen meer, de finale bereiken en deze zeer uitdagende én wereldwijd prestigieuze competitie winnen. Wij zijn er dan ook dag en nacht mee bezig.’

Sinds 2008 hebben 20.000 studenten (650 universiteiten, 100 landen) zich voor de wedstrijd aangemeld. Ook zijn de afgelopen jaren meer dan 400 Airbus-medewerkers, op vrijwillige basis, met de competitie bezig geweest. Fly Your Ideas bestaat uit drie uitdagende rondes die uiteindelijk uitmonden in een zogenoemde live final. Tijdens betreffende finaleronde zullen de zes overgebleven teams hun ideeën presenteren ten overstaan van een vakkundige jury. Het winnende team krijgt een bedrag van € 45.000 waarmee zij hun idee verder kunnen ontwikkelen. Het team uit Delft is momenteel het nog enige Nederlandse team dat aan de competitie deelneemt en wordt gerund door studenten uit drie verschillende landen – Nederland, India en Griekenland – en van twee verschillende faculteiten: Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica (EWI) en Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR).