Advies essay over Data Agenda Governement van Gerd Kortuem gepubliceerd

Nieuws - 11 december 2019 - Communication

Met de toenemende invloed van data en algoritmes in onze maatschappij vroeg de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties verschillende onderzoekers op het gebied van informatica, design en bestuurskunde om aanbevelingen te doen voor basisregels voor maatschappelijk verantwoord gebruik van data en technologie in de publieke ruimte. IO-professor Gerd Kortuem droeg bij aan de resulterende bundel van zes essays, waarin hij pleit voor een nationaal algoritme-register en -kader.

Je kunt de essaybundel  Appropriate use of Data in Public Space downloaden via de website van de overheid. Naast het essay van professor Kortuem, bevat het bijdragen van onderzoekers van onder andere Universiteit Leiden, TU Eindhoven, Universiteit Tilburg en het LDE Centre for Bold Cities.

De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie creëert complexe maatschappelijke problematiek waarbij een mensgerichte en interdisciplinaire aanpak cruciaal is. Ze verwachten meer te kunnen vertellen over dit initiatief in 2020.