IO-onderzoeker René van Egmond maakt deel uit van protonentherapie-onderzoek

Nieuws - 11 december 2019 - Communication

Holland PTC, het protonentherapiecentrum in Delft, heeft bekend gemaakt dat vijf nieuwe onderzoeksprojecten van het HollandPTC R&D constortium financiering hebben ontvangen. Hieronder bevindt zich ook het Human-centric AI for contouring in head-and-neck cancer-project, waar Industrieel Ontwerpen onderzoeker René van Egmond deel uitmaakt.

Doel van dit onderzoeksproject is de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van mensgerichte kunstmatige intelligentie en mens-machine interactie voor hoog efficiënte herbewerking en kwaliteitsgarantie in hoofd-en-nek kanker. Dit wordt gezien als technologie die afbeeldinggerichte online adaptieve protonentherapie (IGOAPT) mogelijk maakt. In dit project werkt Van Egmond samen met dr. ir. Marius Staring van het Leiden Universitair Medisch Centrum en dr. Anna Villanova van de faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica van TU Delft.

HollandPTC is een zelfstandig poliklinisch centrum voor protonentherapie, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, in Delft. Het is opgericht door Erasmus MC, LUMC en TU Delft. Samen met nationale en internationale protonencentra, universiteiten, ziekenhuizen, patiëntenverenigingen en zorgverzekeraars onderzoekt HollandPTC voor welke vormen van kanker protonentherapie het meest geschikt en kosteneffectief is en hoe de behandeling kan worden verbeterd.