IO verwelkomt nieuwe professor en leerstoel in Human-Centered Artificial Intelligence

Nieuws - 11 juli 2019 - Communication

Alessandro Bozzon is aangesteld als professor en voorzitter van de nieuwe leerstoel Human-Centered Intelligence.

Professor Bozzon heeft een achtergrond in informatica. Hij ontving zijn PhD in Information Technology van Politecnico di Milano (Italië) en startte in 2013 bij de TU Delft faculteit van Electrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). Zijn toenemende fascinatie voor de menselijke kant van informatica bracht hem naar zijn nieuwe thuis bij de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Professor Bozzons onderzoek ligt op het kruispunt van machine learning, menselijke berekeningen en modelleren van gebruikers. “Mijn onderzoeksveld is crowd-computing”, vertelt hij. “Ik bestudeer hoe personen en groepen zo efficiënt en effectief mogelijk betrokken kunnen worden bij computerprocessen, met als ultiem doel om bruikbare en verantwoorde slimme producten en diensten te ontwerpen.” Hij geeft social-mediaplatforms, zoals Facebook, als voorbeeld: “Daar wordt ongeveer dertig procent van de content dat in de gaten gehouden wordt door computers opgespoord. Dit betekent dat zeventig procent dus handmatig gebeurt, door mensen. Dit is een arbeidsintensief en langzaam proces. Hoe garandeer je kwaliteit met oog op sociale en culturele verschillen, als automatisering van content monitoren en aanpassen toeneemt?”

De focus van Professor Bozzons werk was lange tijd voornamelijk algoritmes, maar hij wil nu juist meer doen met de menselijke kant. “Hoe kunnen we slimme systemen ontwerpen die daadwerkelijk de waardes en behoeftes bevatten van de mensen die ze gebruiken? Ik kijk er naar uit om deze menselijke kant van kunstmatige intelligentie verder te onderzoeken met mijn nieuwe collega’s en studenten op deze faculteit.”

Met zijn multidisciplinaire onderzoeksteam bestudeert en bouwt Professor Bozzon nieuwe, mensgerichte methodes en tools voor kunstmatige intelligentie. Deze combineren cognitieve- en redeneringscapaciteiten van individuen en groepen mensen met de rekenkracht van machines, plus de waarde van grote hoeveelheden aan unieke data.

Alessandro Bozzon leidt het Urban Data Science team bij het Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions. Hij is ook lid van Delft Data Science en het Leiden-Delft-Erasmus Centre for BOLD (Big, Open and Linked Data) Cities