Flying-V biedt nieuwe mogelijkheden om de passagierservaring te verbeteren

Nieuws - 05 juni 2019 - Communication

Het nieuws over de samenwerking tussen KLM en de TU Delft om het Flying-V-vliegtuig te ontwikkelen om de luchtvaart duurzamer te maken, reisde de hele wereld over. KLM-voorzitter Pieter Elbers en decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek Henri Werij ondertekenden de samenwerkingsovereenkomst tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de IATA in Seoul. De faculteit Industrieel Ontwerpen neemt deel aan dit spannende project.

Peter Vink en zijn team omarmen de unieke mogelijkheid om de passagierservaring in vliegtuigen te verbeteren, van de zitopstelling in de vleugels tot het ontwerp van de stoelen en badkamers. Alles moet zo licht mogelijk zijn om de efficiëntie te vergroten die de nieuwe vliegtuigvorm biedt. Peter Vink: "De nieuwe vorm van het vliegtuig betekent dat we spannende mogelijkheden hebben om het interieur te ontwerpen, waardoor het vliegen comfortabeler wordt voor passagiers. In het kader van het Flying-V-onderzoek onderzoeken we bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden om uit te rusten of maaltijden mee te nemen in een vliegtuig."

Een model van de Flying-V is in ontwikkeling en zal op de KLM-ervaringsdagen worden getoond op Schiphol van 3 tot en met 13 oktober 2019.