Industrieel Ontwerpen en Schiphol slaan handen ineen voor snellere innovaties voor passagier en luchthaven

Nieuws - 12 juni 2019 - Communication

TU Delft en Royal Schiphol Group gaan de krachten bundelen voor de beleving van de reiziger en het proces op de luchthaven. Zij willen samen op een creatieve manier nieuwe innovatieve producten en diensten sneller ontwikkelen en problemen oplossen. De faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft biedt en ontwikkelt kennis op het gebied van strategisch design, Schiphol biedt een levend laboratorium aan op de luchthavens. In de komende vijf jaar zullen er veertig afstuderende studenten en PhD-kandidaten van de TU Delft deel gaan uitmaken van activiteiten van de Royal Schiphol Group luchthavens in Nederland. Vanuit IO zal Professor Sicco Santema dit project leiden.

Beide partijen hebben dat laten weten bij de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst ‘Accelerating Innovation’. De samenwerking richt zich op het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten in het ‘living lab’ van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, Eindhoven Airport en Lelystad Airport. De focus ligt daarbij op de beleving van de reiziger en de toekomst van de operatie van de luchthaven. Tegelijkertijd wordt er wetenschappelijke kennis ontwikkeld op het gebied van mobiliteit.

Schiphol en de TU Delft werken al langere tijd samen aan een toekomstbestendige luchthaven, bijvoorbeeld in het plan ‘Slim en Duurzaam’ waarin eind vorig jaar met transportorganisaties en kennisinstellingen de handen is ineengeslagen om bestaande ontwikkelingen voor de verduurzaming van de luchtvaart te versnellen. Met TU Delft wordt ook gewerkt om de eisen voor innovatieve bewegwijzering in de nieuw te bouwen pier en terminal te baseren op onderzoek dat TU Delft op Schiphol heeft gedaan.

“De TU Delft wil graag bijdragen aan concrete oplossingen voor vraagstukken in de maatschappij, op bijvoorbeeld gebieden als duurzaamheid en mobiliteit. Met deze samenwerking krijgen onderzoekers van de TU Delft de mogelijkheid om op - en met- Schiphol onderzoek te doen in een ‘living lab’ naar reizigersbeleving en innovatie in mobiliteit. Ik ben benieuwd naar de nieuwe inzichten die we zullen opdoen.

Tim van der Hagen, Rector Magnificus Technische Universiteit Delft

“Constante innovatie van onze producten en diensten voor onze reizigers en het proces op de luchthaven is de kern van onze strategie. Met de TU Delft hebben we één van de beste universiteiten ter wereld op het gebied van design en innovatie aan onze zijde. Daar zijn wij trots op. Ik verheug me Schiphol als ontdekkings- en onderzoeksplaats te delen met de studenten van TU Delft."

Dick Benschop, President & CEO Royal Schiphol Group.