Twee NWO KIEM-onderzoeksubsidies voor Industrieel Ontwerpen

Nieuws - 27 november 2019 - Communication

Onderzoekers van de faculteit Industrieel Ontwerpen (TU Delft) hebben onlangs twee KIEM-onderzoekssubsidies binnengehaald.

Rebecca Price, Jeroen van Erp en Maaike Kleinsmann, ontvingen samen met het Rode Kruis een KIEM-onderzoekssubsidie van € 18.000 voor het project Initiating a multi-party collaboration for adaption and resilience to urban heatwaves

Rebecca Price: “Dit project start in december 2019. Hittegolven in stedelijke omgevingen eisen vaak een hoog aantal slachtoffers. Orkanen en aardbevingen laten vaak zichtbare schade achter, terwijl hittegolven komen en gaan zonder veel merkbare schade aan onze infrastructuur. Er is nog weinig gedaan op dit vlak, terwijl stedelijke hittegolven veel impact hebben op kwetsbare groepen in onze samenleving: jonge kinderen, ouderen en mensen met bestaande gezondheidsklachten. Studenten van onze master Strategic Product Design (SPD) starten momenteel met de samenwerking met het internationale en nationale Rode Kruis. Samen ontwerpen ze manieren om de extreme effecten van stedelijke hittegolven een hoofd te bieden.”

Marina Bos-de Vos ontvangt voor het onderzoek Waarde co-creatie in circulaire ontwerpprocessen een KIEM-financiering van € 15.000 vanuit NWO, samen met Ellen Loots van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Hub Holland BV, Stichting Het Nieuwe Instituut en CIRCO.

Marina Bos-de Vos: “Steeds meer bedrijven ‘gaan circulair’, en zijn in staat daarvoor duurzame businessmodellen te ontwikkelen. We weten echter weinig over de aard en uitdagingen van de processen die daaraan ten grondslag liggen, en de veranderende rollen van de betrokken partijen daarin.” Het Waarde co-creatie in circulaire ontwerpprocessen-project zal 6 januari 2020 starten en in totaal één jaar lopen. Het onderzoekt hoe circulariteit de processen van waarde co-creatie en toe-eigening beïnvloedt en de rollen van diverse partners herformuleert, met een bijzondere focus op de ontwerper.