Expertisecentrum Gebruiksgerichte Mobiliteitsdiensten officieel van start

Nieuws - 09 oktober 2019 - Communication

Op donderdag 3 oktober vond de officiële startbijeenkomst plaats van het Expertisecentrum Gebruiksgerichte Mobiliteitsdiensten. In dit onderzoeks- en ontwerplab, werken onderzoekers en studenten van TU Delft nauw samen met vervoersbedrijven, overheden en technologie-ontwikkelaars. Het is een vervolg op het Expertisecentrum OV-betalen, waarin onderzoekers en studenten de gebruiksgerichte, geïntegreerde aanpak breder zullen toepassen dan op openbaar vervoer alleen. Ze gaan persoonlijke mobiliteitsdiensten onderzoeken. Want of je je nou verplaatst met privaat, gedeeld of openbaar vervoer, uiteindelijk wil je snel, eenvoudig en tegen een redelijke prijs van A naar B.

In het Expertisecentrum Gebruiksgerichte Mobiliteitsdiensten werken het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, TransLink Systems (TLS), Samenwerkingsverband DOVA, Kennisplatform CROW, RET, GVB, 9292 REISinformatiegroep en Reizigersorganisatie ROVER samen met studenten en onderzoekers van de faculteit Industrieel Ontwerpen.

Suzanne Hiemstra-van Mastrigt leidt het nieuwe Expertisecentrum: “We ontwerpen voor de toekomst van persoonlijke mobiliteitsdiensten, zoals Mobility as a Service (MaaS). MaaS is het aanbod van flexibele, deels vraaggestuurde, multimodale mobiliteitsdiensten die via een digitaal platform (vaak een mobiele app) kunnen worden gepland, geboekt, gereisd en betaald. Zo zou je bijvoorbeeld in één reis een taxi, een treinreis en een deelauto kunnen combineren. Mogelijke positieve effecten van MaaS zijn bijvoorbeeld betere spreiding van autoverkeer en drukte in het OV over de dag, en betere bereikbaarheid van perifere gebieden.”

De ontwikkeling van MaaS wordt onder andere versneld door technologische ontwikkelingen, toenemende beschikbaarheid van data, en de verschuiving van bezit naar gebruik. Hiemstra: “Één van de risico’s van MaaS is dat er veel focus is op technologische mogelijkheden en maatschappelijke beloftes, zoals betere leefbaarheid van steden en minder congestie. De individuele behoeften van reizigers worden echter nog niet voldoende meegenomen. Het is daarom onze ambitie om bij de ontwikkeling van toekomstige persoonlijke mobiliteitsdiensten (zoals MaaS) uit te gaan van het reizigersperspectief. Zo zoeken we naar oplossingen die leiden tot een dienst die vanaf de introductie aantrekkelijk, inclusief en gebruiksvriendelijk is.”

Het Expertisecentrum zal kritieke gebruiksfactoren identificeren, en verkennen hoe de ideale gebruikservaring zou zijn voor toekomstige mobiliteitsdiensten, om oplossingen te genereren die aansluiten bij de wensen van reizigers én de belangen van de verschillende stakeholders. De feestelijke kennismakingsbijeenkomst geeft de studenten een vliegende start voor hun projecten. Suzanne: “Ik kijk uit naar de inzichten die voort zullen komen uit de verschillende onderzoeken, om een beter begrip te krijgen van de behoeften, wensen en het gedrag van reizigers. Samen met onze partners zullen we vervolgens die inzichten vertalen naar oplossingen die kunnen bijdragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.”

Het Expertisecentrum Gebruiksgerichte Mobiliteitsdiensten heeft een projecttoeslag ontvangen voor Publiek-Private Samenwerkingsverbanden voor Onderzoek en Innovatie (PPS-toeslag) van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat via CLICKNL.

Meer informatie en contact