Schistoscope op shortlist global Dyson Award

Nieuws - 23 oktober 2019 - Communication

Na runner-up te zijn geworden in de competitie voor de Nederlandse James Dyson Award op 19 september, is IO-project Schistoscope afgelopen week opgenomen in de shortlist van 20 finalisten voor de wereldwijde James Dyson Award.

De top 20 voor de James Dyson Award wordt beoordeeld door Sir James Dyson zelf. Hij zal de internationale winnaar en nummers twee en drie uitkiezen. De bekendmaking vindt plaats 14 november.

De Schistoscope is een 3D-geprint, op een mobiele telefoon gebaseerd diagnoseapparaat om schistosomiasis (bilharzia) in afgelegen gebieden waar de ziekte blijft sluimeren te detecteren, de diagnostiek te automatiseren en te vereenvoudigen om de toegankelijkheid en nauwkeurigheid te verbeteren. Het project is onderdeel van het Diagnostics for All-onderzoeksprogramma. Begeleiders: J.C. Diehl, Gerard Nijenhuis en Bas Flipsen.

Naast Schistoscope maakten ook de IO-projecten ‘JERRY Can Water Filter for safe drinking water’ (IO alumnus) en SODOS (huidige IO student) kans om opgenomen te worden in shortlist. Respectievelijk werden ze winnaar en ook runner-up voor de Nederlandse James Dyson Award.