Proefschrift over vliegtuiglawaai van postdoc Roberto Merino-Martinez bekroond met Clean Sky Academy Award

Nieuws - 20 juni 2019

Postdoc Roberto Merino-Martinez van de onderzoeksgroep Aircraft Noise and Climate Effects (ANCE) heeft de Clean Sky Academy Award gewonnen voor het beste proefschrift op het gebied van toegepaste wetenschappen en technologie voor de luchtvaart.

Merino-Martinez: “Omgevingslawaai vormt een van de belangrijkste bedreigingen voor de gezondheid in Europa. Deze prijs vormt een erkenning voor het belang van onderzoek naar het terugdringen van geluidsemissies door vliegtuigen, en plaatst dit thema daarmee stevig op de agenda van beleidsmakers.” Merino-Martinez ontving de prijs – een diploma, een trofee en een toegangskaartje voor de Parijse luchtshow op Le Bourget – tijdens het AeroDays-congres dat vorige maand in Boekarest plaatsvond.

Roberto Merino-Martinez is werkzaam als postdoc bij de onderzoeksgroep Aircraft Noise and Climate Effects van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Uit een paar honderd kandidaten werd hij gekozen als winnaar van de Clean Sky Academy Award voor het beste proefschrift op het gebied van toegepaste wetenschappen en technologie voor de luchtvaart. Een jury die bestond uit Clean Sky-deskundigen op het gebied van luchtvaarttechniek beoordeelde zijn inzending met de titel Microphone arrays for imaging of aerospace noise sources als beste proefschrift. Het werk van Merino-Martinez bestond overwegend uit het identificeren van de belangrijkste geluidsbronnen aan boord van vliegtuigen, met behulp van microfoonopstellingen (akoestische beeldvorming), en het beoordelen van de effecten van geluidsbeperkende maatregelen.

Merino-Martinez: “Het was een grote eer om deze prijs te mogen ontvangen, en ik beschouw het als een mooie erkenning van mijn promotieonderzoek. Bovendien was het een geweldige ervaring om het AeroDays-congres bij te wonen, te midden van de belangrijkste spelers op luchtvaartgebied in Europa.” Merino-Martinez hoopt dat deze bekroning van zijn werk ervoor zal zorgen dat de universiteit en beleidsmakers meer doordrongen zullen raken van het belang en de urgentie van onderzoek naar vliegtuiglawaai. “Lawaai van vliegtuigen vormt een van de belangrijkste uitdagingen voor de luchtvaartindustrie. De continue groei van het luchtverkeer verergert de situatie alleen nog maar. Zelfs de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) verklaarde onlangs nog dat omgevingslawaai na luchtvervuiling de grootste bedreiging voor de volksgezondheid vormt. Het onderzoekswerk dat we bij het ANCE doen, is de eerste stap op weg naar een duurzaam en stil vliegverkeer.”

Clean Sky Academy Award

De Clean Sky Academy Award is een initiatief van het Clean Sky 2 Joint Undertaking-programma van de Europese Commissie. De prijs is bedoeld als blijk van erkenning voor jonge wetenschappers die recentelijk een proefschrift hebben voltooid op onderzoeksgebieden die raakvlakken hebben met de luchtvaart. De prijs is bedoeld als erkenning voor buitengewone prestaties van wetenschappers en onderzoekers aan het begin van hun carrière.