‘Het geheel moet meer zijn dan de som der delen’

Nieuws - 02 april 2019

Hoe co-creatie Delfts bedrijf Physee hielp groeien

Co-creatie. Het is een veelgehoorde term in de wereld van innovatie. Ook op de TU Delft Campus zijn verschillende initiatieven waarbij onderzoekers, ondernemers en andere partijen gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van een nieuw product. Maar hoe gaat dit nu precies in zijn werk? Een goed voorbeeld is Physee, de startup die slimme, stroomopwekkende ramen produceert.

“We hebben als technische universiteit startups en bedrijven nodig voor nieuwe innovaties. Alleen kunnen we het niet doen”, zei Paul Althuis, directeur van het Innovation & Impact Centre tijdens de laatste TU Delft Campus Community Drinks & Insights, die plaatsvond in het nieuwe gebouw van Physee. “Daarom zet de TU Delft fieldlabs op waarin deze partijen nauw kunnen samenwerken.” Onlangs nog werd RAS geopend, een researchlab voor alle partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van autonoom varen.

Althuis kreeg bijval van Erik van der Kolk, die als onderzoeker aan de TU Delft betrokken was bij de ontwikkeling van de technologie die wordt gebruikt in de ramen van Physee. “Het is leuk wanneer je een uitvinding doet, maar het is minstens zo moeilijk om dat om te zetten in een product.” Dat Physee het is gelukt, verklaart hij deels door de blijvende betrokkenheid van de universiteit. “We hebben de technologie doorontwikkeld, door gezamenlijk researchprojecten op te zetten.”

Physee kon daarnaast gebruik maken van labs van de TU Delft. Deze samenwerking levert ook de TU Delft veel op. Niet alleen twee miljoen euro aan onderzoeksgeld, maar ook verschillende studentenprojecten werden opgezet rondom de technologie van Physee. “Een prachtige vorm van co-creatie”, aldus Van der Kolk.

“Waar we vandaag staan, hadden we niet kunnen bereiken zonder co-creatie”, vertelde CTO Willem Kesteloo. “We begonnen met een raam dat elektriciteit opwekt, maar dankzij vijf jaar co-creatie is dit geëvolueerd naar een visie om gebouwen meer duurzaam te maken met onze gevels.” Mooi voorbeeld is het nieuwe kantoor van Physee op de TU Delft Campus, ook een product van co-creatie. Geen nieuwbouw, maar een bestaande gebouw dat de afgelopen jaren werd omgetoverd tot state-of-art pand met energieopwekkende gevels.

Kesteloo: “Het is een living lab, waarin we omringd zijn door onze eigen technologie, en waar PhD’s van de TU Delft werken aan de verdere ontwikkeling ervan.”

Maar pas op. Co-creatie is niet iets dat je zomaar even doet. Slecht uitgevoerd, leidt het tot ‘co-destructie’, waarschuwde CEO Ferdinand Grapperhaus. “Het geheel moet meer zijn dan de som der dingen”, zei Kesteloo. “Je moet je kwetsbaar opstellen en open staan voor het delen van kennis en inzichten.” Pas als je dat doet, is co-creatie een ‘magisch proces’ wat leidt tot ‘compromisloze, duurzame innovatie’.