Nieuw fieldlab RoboHouse geopend op TU Delft Campus

Nieuws - 18 januari 2019

Op de TU Delft Campus is een nieuw fieldlab van start gegaan: RoboHouse. In dit fieldlab voor geavanceerde robotica kunnen bedrijven en instellingen terecht die vragen hebben over de inzet van slimme robots in hun organisatie of productieproces. Ook studenten kunnen gebruikmaken van de faciliteiten.

RoboHouse werd gisteren geopend in aanwezigheid van onder anderen Nicoly Vermeulen van het college van bestuur en loco-burgemeester Bas Vollebregt van de gemeente Delft.

Het nieuwe fieldlab is gevestigd in het voormalige biotechnologie-gebouw aan de Julianalaan, waar ook RoboValley zit. Het pand werd afgelopen jaar volledig opgeknapt en verbouwd en biedt nu een demonstratieruimte voor geavanceerde robots, een testruimte en een werkplaats.

“Veel bedrijven beseffen dat er winst te behalen valt door het automatiseren van bedrijfsprocessen, maar ondernemers weten vaak niet waar ze moeten beginnen”, zegt manager van RoboHouse Jaimy Siebel over de oprichting van het fieldlab. “Bij RoboHouse kunnen ondernemers niet alleen zien wat er bestaat op het gebied van robotica, maar wij helpen hen vervolgens ook met het identificeren van de plekken in hun bedrijf waar automatisering een oplossing biedt. Deze oplossingen worden vervolgens ook gevalideerd in het testcentrum van RoboHouse.”

RoboHouse is er niet alleen voor bedrijven. Ook ontwikkelaars en studenten kunnen lid worden van RoboHouse en tegen gereduceerd tarief gebruikmaken van de robotfaciliteiten en de werkplaats. Momenteel hebben de studenten van de minor robotica al een teamruimte in RoboHouse.

Daarnaast biedt RoboHouse voor een breed publiek cursussen aan, bijvoorbeeld over het programmeren van een robotarm in een robot operating system of het koppelen van een sensor aan een neuraal netwerk. “Er zijn niet veel plekken waar je dat in korte tijd kunt leren”, aldus Siebel.

Fieldlabs zijn de afgelopen jaren in opkomst. Lees <link kennisvalorisatie home-of-innovation special living-labs-important-for-solving-social-issues>hier waarom dat zo is.

Lees <link kennisvalorisatie home-of-innovation special robohouse>hier een interview met Jaimy Siebel over RoboHouse.

Foto's: Daniel Verkijk