Rabobank sluit zich aan bij X!Delft

Nieuws - 28 mei 2019

De TU Delft en Rabobank gaan samen baanbrekende innovaties onderzoeken op het gebied van smart cities, health en AgriFood. Rabobank heeft zich hiervoor aangesloten bij X!Delft, het nieuwe samenwerkingsprogramma van de TU Delft en grote bedrijven, dat wordt ondersteund door Roland Berger. Het contract werd afgelopen donderdag ondertekend door rector-magnificus Tim van der Hagen en Bart Leurs, lid van de raad van bestuur en Chief Digital Transformation Officer bij Rabobank.

“We zijn bij de TU Delft goed in onderwijs en onderzoek, maar we willen ook een bijdrage leveren aan een betere samenleving”, zei Van der Hagen tijdens de ceremonie. “Dat doen we door bedrijven erbij te betrekken. We zijn daarom blij dat de Rabobank hun expertise deelt om samen te werken aan baanbrekende innovaties.”

Gedeelde ambitie
De missie van de Rabobank sluit goed aan bij die van de TU Delft, stelde Leurs. “Wij willen onze klanten helpen innoveren, en tegelijk impact hebben op de samenleving.” Het proces van innoveren is complex geworden, wat bedrijven vaak niet meer alleen afkunnen. “Met de kennis en know-how van de TU Delft kunnen we onze klanten helpen om nieuwe, veelbelovende technologie snel te implementeren.”

Smart buildings
De drie thema’s waarop de TU Delft en Rabobank gaan samenwerken staan ook centraal in de innovatiestrategie van de bank. Er staan verschillende projecten op stapel. Bij smart cities gaat het bijvoorbeeld over het ontwikkelen van duurzame energiesystemen en nieuwe concepten op het gebied van stedelijke planning en smart buildings. Behalve de faculteit Bouwkunde worden daarbij ook projecten van AMS Institute, The Green Village en EIT Climate betrokken.

Zwermdrones
Rond AgriFood wordt onder meer een matchmakingevent georganiseerd tussen 35 bedrijven en onderzoekers, waarbij gebruik wordt gemaakt van de sectorkennis van de Rabobank. De TU Delft heeft verschillende faculteiten waarbinnen technologie wordt ontwikkeld met een mogelijke toepassing in de agrofood- en tuinbouwsector. Denk aan sensortechnologie, computationele biologie, nieuwe robottechnologie voor het plukken van tomaten, het verwerken van voedsel of het laten vliegen van drones in zwermen om met elkaar te communiceren.

De samenwerking op het gebied van health gaat van start met een ‘deep dive’-sessie om in kaart te brengen op welke gebieden de gecombineerde expertise van Rabobank en TU Delft kan zorgen voor radicale innovaties.

Gezamenlijke innovatieprogramma’s
X!Delft werd begin dit jaar opgericht. Corporate partners zijn Heineken, Nouryon, VolkerWessels, NS, Aegon,Leaseplan en Rabobank). Met een jaarlijkse bijdrage aan X!Delft kickstarten zij de ontwikkeling van gemeenschappelijke innovatieprogramma’s.

Deze programma's worden opgesteld aan de hand van zowel de strategische uitdagingen van de partners als de wetenschappelijke uitdagingen voor de onderzoekers en moeten gaan leiden tot intensief experimenteren en innoveren met behulp van het hele innovatie-ecosysteem rondom de TU Delft, van studenten en onderzoekers tot fieldlabs en startups. Het zal een nieuwe manier van werken vragen en bedrijven uitdagen om open te staan voor nieuwe, radicale inzichten van studenten en onderzoekers.