X!Delft: samen innoveren op de TU Delft Campus

Nieuws - 07 februari 2019

Wetenschappers die samen met het bedrijfsleven en andere partners op de TU Delft Campus intensief samenwerken aan baanbrekende innovaties. Dat is de kern van X!Delft, het nieuwe samenwerkingsprogramma van de TU Delft en grote bedrijven. X!Delft werd gisteren gelanceerd in RoboHouse, het nieuwe fieldlab voor geavanceerde robotica op de TU Delft Campus.

Founding partners zijn industriële partijen (Heineken, Engie, Nouryon, VolkerWessels, de NS) en financiële instellingen (Aegon, Rabobank en Leaseplan). Met een jaarlijkse bijdrage aan X!Delft kickstarten zij de ontwikkeling van gemeenschappelijke innovatieprogramma’s. Deze programma's worden opgesteld aan de hand van zowel de strategische uitdagingen van de partners als de wetenschappelijke uitdagingen voor de onderzoekers en moeten gaan leiden tot intensief experimenteren en innoveren met behulp van het hele innovatie-ecosysteem rondom de TU Delft, van studenten en onderzoekers tot fieldlabs en startups.

Co-creatie

Het initiatief draait om co-creatie: universiteit en bedrijfsleven die samen op één plek nieuwe technologieën ontdekken en gaan toepassen die gaan bijdragen aan een betere samenleving. X!Delft past in de verschuiving van contractonderzoek naar een nieuwe, multidisciplinaire vorm van publiek-private samenwerking. Voor bedrijven is er veel meer dan vroeger een noodzaak om al in een vroeg stadium betrokken te zijn bij nieuwe, complexe technologieën op het gebied van robotica, kunstmatige intelligentie of blockchain en om te werken aan maatschappelijk relevante thema’s zoals de energie-transitie, het reduceren van de CO2 footprint of het vinden van mobiliteitsoplossingen.

“Als je als innovatief bedrijf voorop wilt blijven lopen, moet je nadenken over de uitdagingen op lange termijn, en er tegelijkertijd vandaag al aan gaan werken”, zegt rector magnificus Tim van der Hagen. “Het gaat hierbij vaak om complexe problemen die bedrijven, industrie, overheden of kennisinstellingen niet alleen kunnen oplossen. Intensieve samenwerking is nodig en dat gaan we dus doen. Op dezelfde plek, op de TU Delft Campus.”

Dynamisch ecosysteem

De campus zal zich hierdoor nog meer ontwikkelen tot dynamisch ecosysteem waar verschillende bedrijven zichtbaarder aanwezig zijn. Zo gaat Heineken samen met wetenschappers werken aan verschillende uitdagingen rondom het lokaal versus globaal inkopen van grondstoffen, reduceren van de CO2 footprint en het watergebruik, en het ontwikkelen van interessante oplossingen zoals bijvoorbeeld het gebruik van zonne-energie voor het opwekken van stoom. De Rabobank wil weten welke rol het kan spelen in toekomstige smart cities. VolkerWessels wil duurzamer opereren en zijn CO2 footprint terugbrengen naar nul, en zoekt daarvoor oplossingen in zijn productieprocessen.

Wetenschappelijke kwaliteit

In deze nieuwe manier van samenwerken blijft de wetenschappelijke kwaliteit geborgd, benadrukt Van der Hagen. “Omdat de bedrijven partner zijn in X!Delft kunnen we daarover goede afspraken maken, net als dat nu ook al gebeurt bij publiek-private projecten waarbij onderzoekers zijn betrokken.” Wetenschappers mogen zelf hun onderzoek publiceren.

X!Delft is een initiatief van de TU Delft samen met Roland Berger. "Met X!Delft creëren wij een platform waar grote bedrijven effectief kunnen experimenteren met nieuwe technologie, deze razendsnel naar de markt kunnen brengen, in een open samenwerking, met één van de beste universiteiten ter wereld", zegt partner Benno van Dongen van Roland Berger. “Daarom zal de technische universiteit ook steeds meer een integraal onderdeel worden in hun innovatiestrategie.”