Eerste fagenbank van Nederland een feit

Nieuws - 16 april 2019 - Communication TNW

Dankzij alumni van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) en donateurs van het Universiteitsfonds heeft dr.ir. Stan Brouns vandaag, dinsdag 16 april, de eerste fagenbank van Nederland kunnen openen.

De Fagenbank werd, in aanwezigheid van de secretaris-generaal van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de heer Erik Gerritsen, geopend tijdens de Medical Delta Conference 2019, waar alle belanghebbenden in innovatie in de gezondheidszorg samenkwamen.

Met de opening van de fagenbank zijn Stan en zijn team een grote stap dichter bij hun doel om mensen de mogelijkheid te bieden in Nederland een fagenbehandeling te ondergaan. Faagtherapie is een innovatie die absoluut niet alle problemen met antibiotica-resistentie zal oplossen, maar er zullen in de toekomst zeker mensen geholpen kunnen worden voor wie antibiotica geen oplossing meer biedt.

Stan: "Ik wil graag benadrukken dat faagtherapie een innovatie is in Nederland, hoewel dit concept eigenlijk al honderd jaar oud is. Er is een grote potentie om dit in ons land op te zetten en ik hoop dat we binnen 5 jaar de eerste patiënten hebben kunnen behandelen. We kunnen echter zeker nog steun vanuit de politiek gebruiken om snel vooruitgang te kunnen boeken.”