Eerstejaarsstudenten TN tonen hun natuurkundige creaties

Nieuws - 20 juni 2019 - Communication TNW

De afgelopen weken werkten de eerstejaarsstudenten van de bacheloropleiding Technische Natuurkunde van de TU Delft aan hun eindopdracht van het vak Design Engineering voor Fysici. Ze maakten in groepen een opstelling die een natuurkundig fenomeen demonstreert. Op vrijdag 5 juli presenteren ze hun opstellingen.

De Science Fair is het hoogtepunt van het vak Design Engineering voor Fysici, dat geleid wordt door zelfbenoemd ‘MacGyver scientist’ Rolf Hut. Het jonge vak is gebaseerd is op de Maker Education-filosofie. De werving van de betrokken middelbare schooldocenten en de communicatie naar de middelbare scholen gebeurt in samenwerking met het Bètasteunpunt Zuid-Holland.

“Maker Education benut de mogelijkheden van ons huidige tijdperk, denk aan 3D-printing, lasercutting en the internet of things,” zegt Rolf Hut. “Het is bovendien een heel andere manier van denken over onderwijs. We nemen het fysieke maken als basis van de lesmethode. Kerngedachte is dat je, door iets te maken, enorm veel kunt leren over de (theoretische) processen die er achter liggen. Op die manier is het dus een prachtige aanvulling op al die fundamentele natuurkundige kennis die de studenten opdoen.”

Tijdens het vak leren studenten hun natuurkundige kennis dus in te zetten bij het maken van echte fysieke objecten. Dit jaar zijn ze onder andere aan de slag gegaan met een van degraaffgenerator, resonantie in een 2D-ruimte, chladni-platen, het ‘photo electric effect’ en een cloud chamber. Een belangrijke spelregel is dat de opstelling die de studenten maken bruikbaar moet zijn voor hun natuurkundedocent(e) van vorig jaar, dus toepasbaar in een les. Bekijk het filmpje hieronder voor impressie van de Science Fair van vorig jaar.

Wil je meer weten over de gedachte achter het vak Design Engineering voor Fysici? Lees dan dit artikel. En wil je erbij zijn op 5 juli? Schijf je dan hier in.