Feestelijke afsluiting Larmor TU Delft NWO-project

Nieuws - 06 september 2019 - Communication TNW

Woensdag 29 augustus vond in de neutronen faciliteit ISIS de officiële afsluiting van het bijzondere NWO-groot project Larmor van de TU Delft en ISIS plaats. Larmor is het resultaat van een langdurige en intensieve samenwerking met de neutronen faciliteit ISIS (in de buurt van Oxford, UK). De specifieke kennis van de afdeling Radiation, Science & Technology speelde hierin een belangrijke rol. <link tnw over-faculteit afdelingen radiation-science-technology neutron-positron-methods-for-materials>De sectie Neutronen & Positronen Methoden in Materialen heeft in de afgelopen decennia diverse meetmethoden ontwikkeld, gebaseerd op het manipuleren van neutronen spins, die met een veel hogere nauwkeurigheid de structuur van materialen kunnen bepalen dan de standaard neutronen meetmethoden.

Onderzoek naar structuur van materialen

Larmor is een instrument dat uniek is in de wereld wat betreft nauwkeurigheid en diversiteit aan mogelijkheden voor het meten van de meest uiteenlopende structuren van materialen. Metingen op Larmor variëren bijvoorbeeld van onderzoek naar melk, structuur van menselijke huid, sterker staal voor auto’s, nano systemen voor lokale medicijn afgifte in het lichaam, magnetische structuren zoals skyrmions en zelfs fundamentele fysica.

Feestelijke afsluiting

Het project, gefinancierd door NWO (met de eerste gebruikers in 2015), begon al in 2012. Het werd afgesloten met een mini symposium en een feestelijk opening van de opstelling door Lucas van Vliet, decaan TNW en Bert Wolterbeek, directeur van het Reactor Instituut van de TU Delft. Nederlandse gebruikers presenteerden hun metingen op Larmor in aanwezigheid van een NWO-afvaardiging en Engelse collega’s.

Foto credits: STFC

Meettijd beschikbaar

Het Larmor project vond plaats in samenwerking met de TU Delft, RUG en TU/e. Voor deze geleverde bijdrage zijn er 10 jaar lang 30 meetdagen beschikbaar op Larmor voor alle onderzoekers in Nederland (tot 2025).