Ferdinand Grozema: “Weten waarom je iets leert, werkt”

Nieuws - 24 oktober 2019 - Communication TNW

Teacher of the Year Ferdinand Grozema (MST/CE) probeert in zijn vakken zoveel mogelijk tools voor de wetenschap aan te bieden. “Ik laat zien wat je met de basiskennis in de chemie kunt bereiken.” Daarnaast is hij grondlegger van het vak ‘Scientific Writing and Argumentation’. “Want alleen met de juiste feiten is een tekst nog niet goed of leesbaar.”

Ferdinand is blij met de uitverkiezing. “We krijgen meestal complimenten voor onderzoek terwijl we ook veel tijd besteden aan onderwijs. Ik vind onderwijs ook een leuk aspect van het werk, dan is het fijn om te horen dat dat gewaardeerd wordt. Ik wil aan de studenten overbrengen hoe leuk chemie is en enthousiasme teweeg brengen. Ik zoek altijd contact, ook in grote groepen. Als ik gewoon mijn verhaal afdraai, kunnen ze net zo goed naar YouTube kijken. Daarbij krijg je natuurlijk nooit 100% van de zaal mee, maar over het algemeen zie ik goede, gemotiveerde en hardwerkende studenten.”

Methodes als middel
Ferdinand geeft onder meer het basisvak numerieke wiskunde. “Je hebt wiskunde nodig, maar ik word zelf ook pas blij van wiskunde als het over chemie gaat. Ik geef dus veel voorbeelden uit de praktijk en waar mogelijk praktijkopdrachten. Ik draai het ook wel eens om: dan laat ik eerst zien wat een bepaald computerprogramma je kan leren over moleculen. Je ziet dan de methode, wiskunde en programmeren, in actie in de computersimulatie. Daarna is het makkelijker voor studenten om zich te verdiepen in de onderliggende theorie. Wiskunde en programmeren zijn geen doel op zich, maar tools. Het motiveert studenten als ze de meerwaarde zien van wat ze moeten leren.”

Goede verslagen en artikelen schrijven
Goed schrijven is volgens Ferdinand net zo’n essentiële vaardigheid. “In veel afstudeerverslagen ontbreekt het aan wetenschappelijke argumentatiestructuur en leesbaarheid. Daar wil ik studenten bij helpen. Deels door handigheidjes en techniek in de tekst: op welke manieren kun je een tekst opbouwen, wat past bij de doelgroep, hoe verbind je alinea’s met elkaar. Daarnaast gaat het over het beargumenteren van de inhoud: wanneer is iets waar, en wat zijn goede en slechte argumenten om dat te onderbouwen. Ik leer studenten waar ze op moet letten bij wetenschappelijke artikelen, dat is specifieker dan algemene schrijfvaardigheid. Studenten geven aan dat ze het schrijven van een goede tekst een uitdaging vinden, maar dat ze nu wel houvast hebben. Het is mijn ervaring dat iedereen dit kan leren als ze er tijd en aandacht aan besteden!”

Lees ook de interviews met Pascale Daran, Martin Bruggink en Gary Steele.

Ferdinand Grozema