Gijsje Koenderink nieuwe hoogleraar afdeling Bionanoscience

Nieuws - 13 mei 2019 - Communication TNW

De onderzoeksafdeling Bionanoscience van de faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft Gijsje Koenderink aangetrokken als nieuwe hoogleraar. Koenderink komt over van het instituut AMOLF, waar ze hoofd is van de afdeling Living Matter en groepsleider van de groep Biological Soft Matter. Ze start op 1 september 2019.

De nieuwe hoogleraar behaalde haar PhD in de scheikunde in Utrecht en werkt sinds 2006 bij AMOLF, waar ze onderzoek doet naar fysische verschijnselen in levende cellen en weefsels. Naast groepsleider en afdelingshoofd bij AMOLF is ze sinds 2010 ook bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Gijsje Koenderink werd in 2008 gekozen als lid van De Jonge Akademie. Daarnaast sleepte ze verschillende persoonlijke beurzen in de wacht, waaronder een Vidi in 2008 en een ERC Starting Grant in 2013. Recentelijk kreeg ze ook een prestigieuze Vici-beurs voor onderzoek naar de wijze waarop cellen omgaan met mechanische stress.

Koenderink is geen onbekende in Delft. Ze is betrokken bij het door Marileen Dogterom geleide Zwaartekracht-consortium BaSyC (Building a Synthetic Cell), dat beoogt een synthetische cel te bouwen op basis van levenloze componenten.

Koenderink speelt ook een belangrijke rol bij NWO als Voorzitter van de Tafel Natuurkunde, sinds 1 januari 2018.

Een uitgebreid CV van Gijsje Koenderink is te vinden op de website van AMOLF.