Martin Bruggink: “Beter lesgeven door aan te sluiten bij perspectief van de student”

Nieuws - 26 september 2019 - Communication TNW

Voor Teacher of the Year Martin Bruggink (SEC) draait alles om onderwijs. “Hoe zorg je dat mensen écht iets leren, dat is de vraag waar het om gaat op de lerarenopleiding. De TU-studenten die ik onder mijn hoede heb leer ik om kennis zo goed mogelijk over te brengen aan middelbare scholieren. Ik ben blij met de waardering voor onderwijs die uit deze verkiezing spreekt, dat duidelijk is dat je ook daarin kunt excelleren.”

Onderwijs heeft Martin altijd getrokken, hij was ook student-assistent. Toen hij voor zijn baan bij de overheid op een mbo kwam, kwam de oude liefde weer boven. “Onderwijs is een fundamenteel onderdeel van de maatschappij, en ik geniet van de levendigheid en diversiteit aan mensen daar. De groep waar ik nu les aan geef, veel jongvolwassenen, trekt me daarin het meest. Als studenten net beginnen zijn ze vaak vooral bezig met het opbouwen van een band met hun klas, maar ook de vakdidactiek is belangrijk. Hoe breng je kennis over? Je kunt het niet even in de hoofden van de leerlingen schieten, zeg ik altijd, en dat geldt ook voor mij als docent natuurlijk. Daar steeds in vernieuwen is het allerleukste.”

Aansluiten bij de behoefte
“Mijn studenten zijn allemaal gemotiveerd en willen stuk voor stuk een goede leraar worden. In mijn onderwijs probeer ik aan te sluiten bij hun behoeften. Ik wil bijvoorbeeld dat ze een les volgens een bepaald model voorbereiden. Daar hebben we een formulier voor, maar dan voelt het al snel als ‘moeten’. Het gaat mij er vooral om dat ze het proces beheersen, op hun eigen manier. Het formulier is alleen een hulp. Studenten willen voelen dat opdrachten nuttig zijn. Het is de kunst om hen de juiste stof op het juiste moment aan te reiken, hen uit te dagen.”

Ervaringen uitwisselen
Een van de vernieuwingen in het curriculum waar Martin zich voor inzet is de leergemeenschap bètadidactiek. “We delen ervaringen uit de praktijk en bespreken hoe je omgaat met situaties en met mensen. Er is veel kennis beschikbaar, laten we daar gebruik van maken! En tijd om te reflecteren is belangrijk in het vak van leraar. Zeker in het onderwijs kun je niet alles perfect doen, dat moet je accepteren. Tenminste, dat zeg ik tegen mijn studenten, maar in mijn hoofd heb ik stiekem ook zo’n stemmetje dat vindt dat het allemaal nog beter kan. Ik ben nog lang niet klaar met dit vak!”

Lees ook de interviews met Gary Steele, Pascale Daran en Ferdinand Grozema.