Pascale Daran: “‘Betrek me en ik leer’ is mijn onderwijsmotto”

Nieuws - 10 oktober 2019 - Communication TNW

Interactief college geven staat bij TNW Teacher of The Year Pascale Daran (LST) voorop. Ze coördineert het bachelorpracticum Biotechnology Basic Techniques en bespreekt wetenschappelijke literatuur met masterstudenten bij het vak Metabolic Reprogramming. “Deze vorm van onderwijs vind ik leuk, studenten merken dat ik dit vanuit mijn hart doe. Voor mij is een college geslaagd als de discussie zo geanimeerd is dat ik gewoon zou kunnen verdwijnen.”

Daran neemt de evaluatie van de collegeserie serieus. Zo blijft ze bij het invullen van evaluatieformulieren in het lokaal voor feedback en neemt ze die mee om het vak verder te verbeteren. “Ik weet dat studenten de aanpak waarderen, toch was de uitverkiezing tot een van de Teachers of the Year een verrassing!” lacht ze. “Bij Metabolic Reprogramming bestudeert de groep voor elke bijeenkomst een wetenschappelijke paper en daar discussiëren we over. Na een eerste evaluatie bleek dat vrijuit spreken voor sommige studenten enorm stressvol was. Daarom laten we nu in plaats van een vrije discussie elke keer een student presenteren en brengen steeds anderen het gesprek op gang. In de aankomende collegeserie mogen studenten vooraf gesprekspunten inleveren, een vangnet als ze denken dat het mis kan gaan.”

Nadruk op onderwijs is positief

De professor vindt het goed dat nieuwe medewerkers ook worden voorbereid op onderwijs geven. “Toen ik begon op de TU Delft had ik geen ervaring met lesgeven, maar door het te doen merkte ik dat ik het erg leuk vind. Ik ben al snel begonnen met interactieve vormen van lesgeven en heb daar later cursussen in gevolgd. Bij Metabolic Reprogramming werk ik samen met PhD-studenten. Zij discussiëren actief mee, brengen nieuwe gezichtspunten en maken het college zo nog beter. Heel waardevol! Al met al is het begeleiden van mensen in hun persoonlijke en wetenschappelijke ontwikkeling prachtig. Het maakt me trots als studenten laten zien dat ze weten hoe ze wetenschappelijke literatuur moeten lezen en schrijven. Dat ze de kennis opgedaan bij mijn college toepassen bij hun master eindproject. De mooiste prestatie vind ik het als studenten zich ontwikkelen tot kritische en onafhankelijke wetenschappers.”

Wees benaderbaar

Of ze adviezen heeft voor andere docenten? “Maak elk college zo interactief mogelijk en geniet ervan. Ook is het belangrijk voor mij om benaderbaar te zijn en niet een imago te creëren van ‘de grote professor’. Alleen dan krijg je een ontspannen sfeer waarin iedereen kan bijdragen en groeien.

Zelf laat ik me leiden door deze woorden uit de Chinese filosofische traditie: ‘Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn.’ Dat is mijn onderwijsmotto!”

Lees ook de interviews met Martin Bruggink, Gary Steele en Ferdinand Grozema.

Pascale Daran