Het PDEng-programma ‘Designer in Bioprocess Engineering’, een belangrijke opleider van bioprocesontwerpers, bestaat een kwart eeuw. De opleiding vierde dit heugelijke feit op 16 maart met een feestelijke dag in het Science Centre Delft en de Botanische Tuin.

Met een instroom van zo’n 10 trainees per jaar en tegen een achtergrond van duizenden studenten campusbreed, valt het PDEng-programma ‘Designer in Bioprocess Engineering’ misschien niet erg op. Toch mag het belang van het programma niet worden onderschat: de industrie weet de afgestudeerde bioprocesontwerpers namelijk maar al te goed te vinden.

Wat de PDEng-opleiding zo bijzonder maakt? Meerdere dingen, vindt opleidingscoördinator Yvonne van Gameren. “Trainees leren om in teams te werken met mensen van verschillende universiteiten en nationaliteiten. Daarnaast is er in het programma veel aandacht voor persoonlijke vaardigheden en zelfreflectie. Onze alumni leren bovendien om breed te kijken, wat ze gewild maakt voor de industrie.” Sinds het begin van de opleiding, in 1994, zijn ongeveer 145 gediplomeerde bioprocesontwerpers hun carrière in de industrie gestart.

Om het 25-jarig bestaan van het programma te vieren, organiseerden de huidige PDEng-trainees op 16 maart een evenement in het Science Centre Delft. Zo’n 100 alumni, waaronder iemand van de eerste batch afgestudeerden, docenten van het eerste uur (zoals prof. Kuenen, prof. Grievink en prof. Van ’t Riet), de voorzitter van de examencommissie, de opleidingsdirecteur, huidige docenten en de vroegere coördinator Lies van der Meer, hadden de moeite genomen hun zaterdagmiddag en –avond vrij te houden voor dit event.

Het programma bestond uit een aantal lezingen, onder meer door opleidingsdirecteur Marcel Ottens, die vertelde hoe de opleiding zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld. Ook hadden de huidige PDEng-trainees een ludieke design challenge georganiseerd waarbij gasten in teams moesten samenwerken om een katapult te ontwerpen. De dag werd afgesloten met een buffet en een feest in de Botanische Tuin, die grenst aan het oude Biotechnologiegebouw, waar de roots van de PDEng-opleiding liggen en heel veel alumni hun PDEng hun opleiding hebben gevolgd.