Op dinsdag 16 april organiseerde de PhD Council een gloednieuw evenement: de PhD Career Day Applied Sciences. Met meer dan 120 deelnemers (20% van de PhD-populatie van TNW), waarvan de meeste in het laatste jaar, kwam het evenement tegemoet aan de vragen van veel PhD-kandidaten. Kevin Felter, die het evenement samen met Anthony Birnie en Hirad Daneshpour organiseerde, moedigde in zijn inleidende toespraak iedereen aan zich voor te bereiden op de volgende stap na het afstuderen.

De PhD Career Day is een evenement georganiseerd door de PhD Council van de Faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) waar jonge onderzoekers en bedrijven elkaar ontmoeten en waar ze kunnen netwerken. Het doel is om een overzicht te geven van de niet-academische carrièremogelijkheden voor promovendi en om bedrijven kennis te laten maken met de talenten van de TU Delft. Alumni van meer dan 20 bedrijven bespraken vragen van de deelnemers in verschillende speeddatesessies.

Organizers PhD Career day

Een algemene inleiding werd gegeven door Geertje Janssen van het wervingsbedrijf People in Science. Met haar overweldigend enthousiasme raadde zij de luisteraars aan om niet alleen te observeren maar ook actief deel te nemen aan deze dag.

Volgens Geertje solliciteren veel mensen op vacatures voor R&D-wetenschapper in de industrie, terwijl er niet zoveel banen beschikbaar zijn. Haar advies is om verschillende soorten functiebenamingen te verkennen en ook bij kleine bedrijven naar functies te zoeken.

Nog een advies van Geertje: "Promovendi zijn experts in hun eigen vakgebied, maar ook andere niet-technische vaardigheden en competenties zijn van groot belang. Toon je soft skills door voorbeelden te geven van dingen die je op dit gebied hebt gedaan.

Netwerken is volgens Geertje ook heel belangrijk. Dit deel kun je niet overslaan. Ongeveer 80% van de mensen die een baan hebben gekregen, heeft die baan gekregen door op de een of andere manier te netwerken.

Tijdens de speeddates met de verschillende bedrijven kwamen de volgende tips en trucs naar voren:

• Maak een goed LinkedIn-profiel aan;
  • Update je profiel op de website van de universiteit;
  • Slechts 20% van de recruiters controleert je motivatiebrief echt, dus neem de tijd om een goed CV te schrijven;
  • Gebruik geen kleuren voor je cv/ ze zullen het waarschijnlijk in zwart/wit afdrukken;
  • Zet wat persoonlijke informatie op je cv (dit zijn ook de discussiepunten voor een eventueel sollicitatiegesprek);
  • Gemiddeld lezen recruiters je cv 8 seconden lang, en de meeste tijd besteden ze aan het lezen van persoonlijke zaken, zoals hobby's.

Een algemene conclusie van de dag is dat een overstap van wetenschap naar industrie heel goed mogelijk is, maar dat je een goede voorbereiding nodig hebt. Of de verschuiving een grote of kleine impact heeft op het arbeidsleven van de promovendus hangt af van het bedrijf, de functie en het werkveld.