Teacher of the Year Gary Steele leert van zijn eigen colleges

Nieuws - 12 september 2019 - Communication TNW

Zijn aanstekelijk enthousiasme, duidelijkheid en goede voorbeelden zijn maar een paar van de redenen voor zijn uitverkiezing tot Teacher of the Year van TNW (TN/AP). Gary Steele is blij verrast. “Dit is mooie feedback. Het is belangrijk om te weten hoe studenten het onderwijs ervaren, zodat je de colleges steeds beter kunt maken.”

“Lesgeven zorgt voor een beter begrip van de wetenschap. Ik moet mijn vakgebied goed uit kunnen leggen aan anderen en dat levert me nog elke keer nieuwe inzichten op. In mijn studietijd daagde mijn scriptiebegeleider me uit om verder te kijken dan de wiskundeformules in de boeken, en een intuïtief begrip te ontwikkelen voor wat er eigenlijk gebeurt in een natuurkundig proces. Dat probeer ik nu ook over te brengen aan mijn studenten, door zelfs heel abstract lesmateriaal te verbinden met concrete voorbeelden.”

Studenten meenemen

“Een van de mooiste dingen aan lesgeven is om ieder jaar weer studenten het vak zien ontdekken. Om ze mee te nemen in deze bijzondere wereld en daarmee tegelijk mezelf aan te scherpen.” Toch zet Gary wat kleine kanttekeningen bij het Nederlandse onderwijs. “Met mijn Noord-Amerikaanse achtergrond ben ik na al die jaren nog steeds stomverbaasd dat maar een derde van de studenten naar college of tentamen komt, en dat een zesje ook wel genoeg is. Soms zouden we de lat wel iets hoger mogen leggen, bijvoorbeeld door opdrachten buiten het tentamen te laten meetellen. Leren doe je niet even een week voor het tentamen, het is een continu proces van iets leren begrijpen, ook door vragen te stellen.”

Dialoog belangrijk

Juist de discussie voeren is voor Gary belangrijk. “Ik stel altijd vragen om studenten uit te dagen. In kleine mastergroepen is een gesprek makkelijker. Maar ook in grote bachelor-hoorcolleges wil ik studenten met die vragen verder laten denken, zodat ze inzicht krijgen in de wetenschap.” Ook voor de kwaliteit van lesgeven is een dialoog essentieel. “Onderschat het belang van luisteren niet. Je kunt een super awesome college geven, maar als studenten vastlopen in de stof heb je er niets aan. Ik wil snappen wat zij niet snappen. Ik waardeer het zeer als studenten de moeite nemen de evaluatie in te vullen. Soms zijn hun suggesties onpraktisch of hebben ze ongelijk, maar alle inzichten helpen mij om zo mijn colleges te verbeteren en studenten te enthousiasmeren voor de wetenschap.”

Lees ook de interviews met Martin Bruggink, Pascale Daran en Ferdinand Grozema.

Gary Steele