Ted Young en Ronald Ligteringen brengen interactief e-boek uit

Nieuws - 06 februari 2019 - Communication TNW

Emeritus hoogleraar Ted Young en Ing. Ronald Ligteringen van de afdeling Imaging Physics hebben een interactief e-boek over stochastische signaalverwerking uitgebracht. Het is gericht op derde- en vierdejaarsstudenten, maar ook op afgestudeerde studenten die eerder een introductiecursus signaalverwerking en kansberekening hebben gevolgd.

Spraak, muziek, seismische trillingen, olieprijzen en klimaatmetingen zijn voorbeelden van stochastische (willekeurige) signalen. In hun inleidende leerboek leggen Ted Young en Ronald Ligteringen technieken uit die gebruikt kunnen worden om nuttige informatie uit dergelijke signalen te halen. Ze presenteren casestudies variërend van muziek tot de beweging van individuele biomoleculen.

De elektronische publicatie maakte het voor Young en Ligteringen mogelijk om een statisch medium dynamisch te maken, met animaties, film- en geluidsfragmenten en - belangrijker nog - interactief leren. De microfoon, camera en rekenkracht in moderne tablets en smartphones stellen studenten in staat om in het leerboek laboratoriumexperimenten uit te voeren. "Voor zover we weten, is deze app het eerste universitaire leerboek dat theorie, case studies, huiswerkproblemen en interactieve laboratoriumexperimenten omvat", aldus Young.

Het interactieve e-book kan worden gedownload als gratis app genaamd Stochastic Signal Processing. De app is te vinden in de Apple App Store en wordt in de nabije toekomst ook beschikbaar gesteld voor Android-apparaten. Voor het gebruik van de app is geen live internetverbinding nodig.