Timon Idema: altijd op zoek naar wat we niet weten

Nieuws - 06 november 2019 - Communication TNW

Uit de vijf Teachers of The Year is Timon Idema gekozen om de faculteit TNW te vertegenwoordigen in de volgende ronde van de verkiezing. “Ik vind dat een eer, het is fijn om op zo’n manier erkenning te krijgen. Zeker omdat ik onderwijs heel leuk vind.”

De brede inzet van Timon is een van de redenen waarom hij een van de Delftse Teachers of the Year is. “Onderwijs gaat verder dan de collegezaal. Ieder contact dat ik met een student heb, heeft een onderwijsaspect in zich. Ik bouw een werkrelatie op met de studenten die bij mij hun eindproject doen. Daarbij werken we samen aan het probleem. Die samenwerking zie je overal terug, het geldt niet alleen voor mij of voor deze verkiezing. Er zijn nog veel meer goede docenten, en samen met de studenten bouwen we aan TNW.”

Altijd vragen stellen
“Wat ik altijd probeer over te brengen is dat vragen stellen goed is, en dat ik het antwoord ook niet altijd weet. Samen op zoek gaan naar het antwoord is eigenlijk het leukst, onderzoekend leren dus. Als ik op colleges iets vertel wat al in detail uitgewerkt is, kan dat de indruk geven dat de wetenschap snel vooruit gaat en altijd duidelijk is. Terwijl onderzoek nooit rechtstreeks van A naar B gaat en talloze doodlopende wegen kent. Er is zoveel dat we nog niet weten. Ik vertel studenten altijd dat ze hier op de universiteit vooral leren hoe je problemen oplost en nieuwe kennis vergaart. Dat is belangrijker dan de uitkomst van een project op zich.”

Innovatie is leuk Ook het ontwikkelen van het curriculum doet Timon graag. “Alleen al omdat twintig jaar hetzelfde verhaal vertellen niemand blij maakt,” lacht hij, “en het uitproberen van nieuwe technieken leuk is. Bijvoorbeeld videocolleges. Dat werkt prima als het gaat over een afgebakend onderwerp. Bij een collegereeks of zelfs de hele studie werkt het niet. Omdat het sociale aspect mist, de interactie met de student, en de meerwaarde van universiteitsonderwijs. Want wat ’s ochtends in het lab gebeurt, kan ik ’s middags in mijn college meenemen. Soms leidt dat tot vragen die mij weer verder brengen. Zo geeft onderwijs mij zelf extra ruimte om na te denken over hoe iets werkt.”

Tijdens de <link teachingacademy education-initiatives education-day-2019-7-november>Education Day op donderdag 7 november 2019 wordt bekendgemaakt wie zich Best Lecturer van de TU Delft mag noemen. Timon Idema vertegenwoordigt TNW.