College van Bestuur TU Delft steunt Klimaatbrief Universiteiten

Nieuws - 07 maart 2019 - Webredactie Communication

Tim van der Hagen, Rector Magnificus/collegevoorzitter van de TU Delft, heeft zijn steun uitgesproken voor de Klimaatbrief Universiteiten. Ook de andere Nederlandse universiteitsbesturen steunen de brief. De universiteiten doen veel onderzoek naar het klimaat en de nodige maatregelen om global warming tegen te gaan en de gevolgen ervan op te vangen. De Klimaatbrief is een initiatief van wetenschappers en roept de universiteiten, faculteiten én medewerkers op tot een ambitieus klimaatbeleid om daarmee het goede voorbeeld te geven. De brief is ook al door zo’n 1.300 wetenschappers ondertekend.

De afgelopen jaren heeft  de TU Delft al heel wat stappen gezet om haar CO2-uitstoot te verlagen. De komende tijd wordt gewerkt aan een meerjarenplan voor meer duurzaamheid  in de bedrijfsvoering en vastgoed.

Stappen richting een duurzame campus
Er gebeurt al heel wat om de campus te verduurzamen: de inkoop van 100% duurzame windenergie, een hectare aan zonnepanelen die in totaal ruim 1 MW aan elektriciteit leveren, de realisatie van het eerste klimaatneutrale gebouw Pulse (energielabel A++++), vergevorderde plannen voor een geothermiebron op de campus… De universiteit heeft, net als de meeste andere Nederlandse universiteiten, veel oude  gebouwen en een beperkt budget, waardoor het verduurzamen van de campus langzaam gaat. Toch wordt ook in de oude gebouwen vooruitgang geboekt. Bijvoorbeeld, vorig jaar zijn 8.800 TL- armaturen vervangen door LED-armaturen, zowel in als buiten de gebouwen. Dit levert jaarlijks een besparing van ongeveer 1.600 MWh elektriciteit.
De leerstoel Climate Design & Sustainability van hoogleraar Andy van den Dobbelsteen ontwikkelt een roadmap die aangeeft hoe de TU Delft in stappen kan overschakelen naar duurzame energiebronnen en een CO2-neutrale campus.

Duurzamer reizen
Om de uitstoot van CO2 van het woon-werkverkeer te verminderen heeft de universiteit onlangs een nieuwe pilot aangekondigd om medewerkers aan te moedigen meer gebruik te maken van de fiets, e-bike of het OV, of om vaker thuis te werken. Ook faciliteert de universiteit het gebruik van duurzame biobrandstoffen in de zakelijke vliegreizen van haar medewerkers, door deelname aan het corporate BioFuel Programma van KLM.

Onderzoek en onderwijs
Zo’n 2.000 wetenschappers doen in Delft onderzoek op het gebied van (meestal duurzame) energie. Ook in de andere vakgebieden krijgt duurzaamheid meer en meer aandacht. Door het open access-beleid en toenemende samenwerking met bedrijven wil de TU Delft de zo ontwikkelde kennis zoveel mogelijk verspreiden.
TU Delft is een koploper op het gebeid van online onderwijs. Ook dat is een manier om onze kennis over bijvoorbeeld zonne-energie, elektrisch rijden en duurzaam bouwen wereldwijd te delen. Onze eigen studenten kunnen in een pilot een (nu nog) beperkt aantal vakken bij de TU Delft en bij buitenlandse universiteiten volgen. Bovendien krijgt duurzaamheid steeds vaker aandacht in het onderwijs. Zo is Sustainable Design tegenwoordig een verplicht vak voor alle bachelorstudenten Industrieel Ontwerpen.

Lees hier de Klimaatbrief.